نگاهی به بازار آتی در هفته گذشته

بازار آتی طی هفته گذشته دو روند نزولی و پس از آن رشد قیمت ها را تجربه کرد. افزایش و رشد قیمت ها تا آن جایی بود که یکی از بیشترین افزایش قیمت ها در تاریخ فعالیت بازار آتی رقم خورد. کاهش حجم معاملات به نسبت هفته های قبل، رشد قیمت ها در بازار نقدی، اخبار متفاوت و مختلف و خودنمایی جو روانی، هیجانی بودن قیمت ها و معاملات از مهمترین شاخصه ها و واقعیت های بازار آتی بورس کالا در هفته¬ی که پشت سر گذاشتیم بود. بازار آتی همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرد آن هم به گونه ی که بسیاری از رکوردهای تاریخی این بازار شکسته شد. در پی این افزایش ها و قوانین و سازوکار بازار آتی هم توسط مسئولان هر روز تغییر و بروزرسانی می شد. طی هفته گذشته شاهد افزایش وجه تضمین تا مبلغ ۶۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال بودیم.

همچنین ساعات معاملات آن نیز کاهش یافت و از ۱۰ صبح به ۱۲ ظهر و حتی به ساعت ۱۴ نیز تغییر یافت. تغییر بعدی در میزان موقعیت های بازِ خرید و فروش بود. تمام این تغییرات به منظور کنترل و نظم بخشیدن به این بازار پرریسک است. در سررسیدهای مختلف افزایش قیمت حرف اول را می زند. در سررسیدهای کوتاه مدت همچون اردیبهشت ۹۷ بارها قیمت نوسان های فراوانی را به خود دید. در یک روز قیمت به بالای ۲۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال رسید و صف خرید تشکیل داد. روز بعد شاهد عرضه های سنگین و کاهش قیم تا جایی که بهای تحویلی اردیبهشت به ۱۹.۵۱۰.۰۰۰ ریال رسید. ایجاد و تجربه چنین صف های خرید و فروش بیش از همه چیز نشانگر فاز روانی نوسان قیمت ها است و نمی توان در چنین بازاری دورنمایی را ترسیم کرد و بر اساس تحلیل پیش رفت. نکته حائز اهمیت در بررسی این شرایط نوسانی آن جاست که رشد پرشتاب قیمت ها، پتانسیل ریزش را تشدید می  کند و همه چیز در کوتاه مدت پتانسیل تغییر را دارد. در این گونه معاملات افراد بیشتری متحمل زیان خواهند شد در مقابل شاید افراد ناچیزی باشند که بتوانند در این شرایط متشنج کسب سود نمایند.

حجم معاملات قرادادهای آتی در هفته گذشته به ۱۲۳.۶۲۳ قرارداد رسید که در مقایسه با هفته پیش از آن بیش از ۱۵ درصد کاهش را نشان می دهد. این مطلب بیانگر این واقعیت است که با توجه به فراز و فرودهایی که این چند هفته و به خصوص هفته گذشته شاهد آن بودیم بازهم نتوانسته از حجم معاملات حمایت نماید. در هفته گذشته ۸۵۱۵ نفر خریدار در این بازار بازیگر بودند ولی در مقابل همین تعداد هم فروشنده فعال بودند. این نشان می دهد در طول هفته گذشته بازار در فاز فروش فرو رفته است. وجود این تعداد خریدار و فروشنده نگرانی را در این بازار تشدید می کند. بدان معنی که بسیاری از معامله گران حضور مقطعی داشته و فقط به صرف نوسان گیری وارد و از بازار خارج شده¬اند. تمام آنچه گفته شد بیانگر آن است که بازار آتی کاملا به دور از تحلیل و بررسی شرایط و عوامل تاثیرگذار بر آن شده است. و دیگر داده های اصلی و تاثیرگذار بر بازار آتی مانند روند قیمت دلار و همچنین قیمت اونس طلای جهانی که در گذشته قیمت ها بر اساس این دو متغیر جابجا می شدند تاثیرگذار نیست. این روزها شاهد غلبه احساسات بر قوه تحلیل هستیم که این امر بسیار خطرناک می باشد و دیری نخواهد شد که شاهد متضرر شدن بسیاری از افراد در بازار خواهیم شد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR