موانع جایگزینی یورو بجای دلار

بعد از نوسانات ارزی که در ماه های گذشته داشتیم از سوی دولت پیشنهادی مبنی بر جایگزینی یورو به جای دلار در مبادلات ارزی شد. اما نکته با اهمیت در این بسته پیشنهادی آنجاست که آیا این موضوع شدنی و قابل اجراست، و اگر شدنی است آیا دارای توجیه اقتصادی هست یا خیر؟ به عقیده کارشناسان حوزه اقتصادی از لحاظ تئوری جایگزین کردن یورو به جای دلار قابل تصور است.در حال حاضر بسیاری از کشورها معاملات خارجی خود را به ارزی غیر از دلار انجام می دهند. اما وقتی پای ارز سومی به میان می آید هنوز بیشترین تمایل به دلار است. این درست که نقش دلار در معاملات بین المللی کاهش یافته است و ما شاهد رشد معاملات با ارزهای خارجی دیگر به ویژه یورو هستیم، یا حتی در برخی از کشورهای شرق آسیا از واحدهای پولی دیگر استفاده می شود. اما بیشتر ارزها تنها در کشور خود اعتبار دارند. در حالی که اعتبار دلار جهانی است و هنوز به عنوان ارز رایج مورد اطمینان و اعتماد سایر کشورهاست. از اواخر دهه ۱۹۴۰ بود که دلار به عنوان ارز اصلی در بازارها تعیین شد. این تعیین دلار به عنوان ارز اصلی در مبادلات بازرگانی و تجاری تا اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی ادامه داشت.

بعد از این تاریخ بود که کم کم سایر ارزها در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گرفت. اما همچنان دلار مهمترین ارز در معاملات خارجی باقی ماند. وقنی از ارز دیگری به غیر از دلار در مبادلات خود استفاده میکنیم این به معنای پذیرفتن هزینه های اضافی است. یعنی وقتی معاملات به دلار نیست هزینه ضمانت آن بیشتر می شود و در نهایت معامله سود کمتری دارد و این مهمترین استدلال برای ادامه معامله با دلار است. معاملات با یورو به جای دلار دارای ضعف های بسیاری است. از آنجایی که همیشه صادرات اروپا از واردات آن بیشتر است، یوروی حاصل از فروش اجناس در داخل اروپا باقی می ماند و اگر قرار باشد همه چیز به یورو معامله شود اروپا هرچه یورو در بازار وجود دارد را جذب می کند.

در نتیجه بازارهای جهانی همواره با کمبود یورو مواجه خواهند شد. اما دلار تنها واحد پولی است که در درازمدت برعکس عمل می کند. هرچه آمریکا صادرات انجام دهد این آمادگی را دارد که به دنیا دلار تزریق کند حتی این قدرت را دارد که تراز منفی در اقتصاد خود را تحمل نماید. به همین دلیل است که دلار به عنوان ارز رایج در بازارهای جهانی خوب عمل می کند. در نتیجه برای همه کشورها به صرفه است که روی یک واحد پولی مشخص توافق نمایند. اما گاهی به دلایل سیاسی و وجود تحریم ها به مانند آنچه در ایران حکمفرماست این واحد پولی پاسخگو نیست. به ناچار مجبور به تغییر جهت به سمت یورو هستیم. این امر باعث کاهش درآمد ارزی خواهد شد. معامله با سایر ارزها امکان پذیر هست به مانند معامله ایران با هند یا ترکیه اما سود چنین معاملاتی برای ایران به دلیل اینکه ارز سوم پذیرفته شده در دنیا کماکان دلار آمریکاست کمتر از معامله به دلار است. فلذا تصمیم جایگزینی یورو با دلار اگرچه شدنی است اما تاثیری بر نرخ برابری ریال و التهابات بازار نخواهد داشت و همراه با ضرر برای کشور در مبادلات بین المللی خواهد بود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR