مقصد سرمایه های سرگردان پس از توقف عرضه دلار

از روز ۲۱ فروردین ماه که اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز و همچنین تغییر روش عرضه ارز این بازار جذابیت خود را برای سفته بازان و سرمایه گذاران از دست داده است، جریان نقدینگی سرگردان نیز تغییر جهت داده است. در ماه¬های پرنوسان بازار ارز به خصوص از زمانی که فاصله میان نرخ ارز صرافیها با بازار دلالی زیاد شد و به بیش از ده هزار ریال رسید، بخش عمده ای از نقدینگی سرگردان در کشور برای کسب بازدهی رویایی به این بازار جذب شد. روزها در صفوف طولانی مقابل صرافی ها در کنار متقاضیان واقعی کسانی بودند که برای خرید ارز با دو هدف کسب سود آنی یا حفظ ارزش سرمایه اقدام می کردند. از روز ۲۱ فروردین ماه که بانک ها جایگزین صرافیها شدند و سخت گیری های شدیدتری برای عرضه ارز اعمال می شود، دیگر بازار ارز محل مناسبی برای کسب سود نیست و در نتیجه نقدینگی جدیدی وارد بازار شد.

این نقدینگی سرگردان با توجه به توقع بالایی که در میان سرمایه گذاران به لحاظ سود بوجود آمده بود و به دنبال بازار دیگری بود. گزارش ها و آمارها بیانگر این است که در این شرایط بازار سکه تا حدودی جای بازار ارز را پر کرده است و بخشی از سرمایه ها را به خود جلب کرده است. این موضوع را می توان به اقبال سرمایه گذاران در فاز نخست پیش فروش سکه در سررسیدهای یک ماهه و سه ماهه دید که در مدت زمان کوتاهی از سوی بانک مرکزی بسته شد. در این طرح پیش فروش در حدود ۱.۸۰۰.۰۰۰ هزار سکه در این ۲ سررسید به فروش رفت. به طوری که برای سررسید یکماهه در حدود یک میلیون قطعه و برای سررسید سه ماهه حدود ۸۰۰.۰۰۰ سکه پیش فروش شده است. این تعداد نیازمند ذوب کردن ۱۳ تن از ذخایر طلای بانک مرکزی است.همچنین در بازار آتی سکه بورس کالا هم شاهد تشکیل صف های خرید و همچنین متشنج شدن این بازار شدیم.

به طوری که مسئولین بورس کالا را مجبور به تعطیلی یک روزه این بازار نمود. همچنین افزایش قیمت ها تا جایی بود که مسئولین آتی را مجبور به افزایش وجه تضمین تا مبلغ ۵۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال کرد. در کنار بازار سکه، بازار مسکن با رکود چندین ساله خود این ظرفیت را داراست تا بخشی از سرمایه های سرگردان را به خود جلب کند. درحالی که سرمایه گذاران ریسک پذیر به دنبال بازدهی بالایی هستند، نرخ سود ۱۵ درصدی سپرده های بانکی و سود بالاتر صندوق های سرمایه گذاری برای سرمایه محتاط تر مطلوب به نظر می رسد. آنچه مشخص است روش های جدیدی برای خرید و فروش ارز، کالایی که اکنون با دستورالعمل های دولتی دچار محدودیت در عرضه شده است، اختراع شده که عمدتا بر پایه شبکه های مجازی و کانال های تلگرامی است. به طوری که خرید و فروش ارز به صورت تلفنی در فضای مجازی رونق بسیاری دارد. نرخ حداقل ۴۸.۰۰۰ ریال و به طور میانگین ۵۱.۰۰۰ تا ۵۲.۰۰۰ ریال بالا رفته است، همان دلاری که دولت برای آن نرخ ۴۲.۰۰۰ ریالی تعیین کرده است.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR