مروری بر اتفاقات بازار ارز و سکه

ماه مهر برای دلار و معامله گران آن ماهی کاملا متفاوت بود که دو روی متضاد از خود به نمایش گذاشت. دلار در این ماه بود که سقف تاریخی را تجربه کرد و اولین بازدهی کاهشی پس از ۱۵ ماه را نیز به نام خود رقم زد. روز گذشته، دلار ۳.۰۰۰ ریال رشد قیمت را تجربه کرد و در انتهای معاملات روز قیمت ۱۴۰.۰۰۰ ریال قرار گرفت. با وجود این رشد در آخرین روز مهر ماه سال۹۷، اما دلار بازدهی منفی ۳.۴ درصدی را ثبت رد. به اعتقاد معامله گران این افت پس از ۱۵ ماه افزایش می تواند آغازگر روندی متفاوت برای دلار باشد. استدلال آنها بر پیش خود شدن اثر تحریم ها بر روند قیمت دلار است.

اما گروه دیگر این افت را استراحتی کوتاه در روند افزایشی بازار دانستند. دیروز، سکه تمام بهار آزادی نیز با جهش ۱.۳۰۰.۰۰۰ ریالی به قیمت ۴۳.۹۵۰.۰۰۰ ریال رسید. سکه در مهر ماه ۲.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. روند افزایشی دلار از تیر ماه ۹۶ آغاز شد. در این ماه این ارز پرطرفدار رشد ۸/. درصدی را تجربه کرد. روند افزایشی دلار به آرامی تا آذرماه با رشد نسبتا معقولی ادامه پیدا کرد و رشد غیر قابل قبولی را انجام نداد.

در این شرایط بود که کلید شوک ارزی در دی ماه ۹۶ زده شد و دلار بیش از ۸درصد رشد کرد که این حرکت دلار بی سابقه بود. عده این رشد را به خاطر جریانات سیاسی آن زمان دانستند. بازار دلار در بهمن ماه مجددا رنگ آرامش را به خود دید اما در اسفند ماه شاهد رشد ۷درصدی دلار بودیم. بر سرافزایش قیمت دلار در زمستان ۹۶، سه دیدگاه مطرح شد. اول آنکه به خاطر تعطیلات ماه ژانویه و سفرهای خارج از کشور دوم، به خطر جریانات سیاسی دی ماه و سوم به خاطر نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری که جلوی رشدهای قیمتی دلار گرفته شده بود اما به ناگاه فنر قیمتی رها شد و منجر به صعود قیمت دلار شد.

با شروع سال ۹۷ احتمال ها بر خروج ترامپ از توافق برجام خریدهای ارزی شدت گرفت به طوری که شاخص دلار در فروردین ۱۱ درصد رشد از خود برجای گذاشت. این ارز در اردیبهشت ۱۴ درصد افزایش یافت. این پایان کار نبود و تابستان ۹۷، شوک قیمتی دلار عمیق تر شد. دلار در تیر و مرداد دوبازدهی ۱۹ درصدی را به ثبت رساند. اما شهریور ماه اوج بازدهی ماهانه بود یعنی ۳۷ درصد افزایش قیمت در این ارز پرطرفدار. بطوری که دلار در ابتدای تابستان ۷۴.۸۰۰ ریال بود، در انتهای شهریور ماه در کانال ۱۴۰.۰۰۰ ریال قرار گرفته بود. تا اینکه سرانجام در مهرماه با دخالت دولت و اعلام سازوکار جدید قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت و هیجانات فروکش کرد و هم اکنون جو آرام و به دور از تنش را در بازار ارز و سکه شاهد هستیم.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR