فاز اصلاحی سکه و دلار

بهای سکه و دلار پس از دو روز رشد متوالی وارد فاز اصلاح قیمتی شد. دلار در بازار غیررسمی تا محدوده ۸۰.۰۰۰ ریال عقب نشینی کرد و سکه تمام بهار آزادی هم پیرو کاهش دلار ۹۰۰.۰۰۰ ریال از ارزش خود را از دست داد و به کانال ۲۷.۸۰۰.۰۰۰ ریال رسید. دلار و سکه در معاملات روز دوشنبه راه اصلاح قیمت را در پیش گرفته و به سوی سطوح حمایتی حرکت کردند. دلار که از ابتدای هفته رشد ۷ درصدی از خود به جای گذاشته بود به محض برخورد به قیمت ۸۲.۰۰۰ مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت. البته این روند کاهشی در معاملات روز سه شنبه معکوس شد و مجددا در کانال صعودی قرار گرفت.

به عقیده معامله گران محدوده حدود ۸۲.۰۰۰ ریال، سقف قیمتی در دلار می باشد و هر زمان قیمت به این محدوده نزدیک می شود دیگر توان رشد بیشتر را ندارد و با افزایش فروش ها مسیر کاهشی را دنبال می کند. اما اگر نگاهی به روند قیمتی دلار در یک ماه گذشته داشته باشیم، متوجه این نکته خواهیم شد که دلار در دو رنج قیمتی تغییرات خود را به ثبت رسانده است. دامنه اول در محدوده ۷۷.۰۰۰ تا ۸۲.۵۰۰ ریال و دامنه دوم که به نسبت کوچکتر از اولی می باشد در محدوده ۷۷.۰۰۰ تا ۷۹.۰۰۰ ریال تغییرات خود را به ثبت رساند. قرار گرفتن دلار در محدوده های نام برده شده و کوچک شدن دامنه نوسانات را باید به فال نیک گرفت. به شرطی که تصمیم های جدید ارزی با کم ترین اشتباه صورت گیرد، همچنین ایجاد یک دیپلماسی فعال و مذاکره با کشورهای اروپایی و خروج از لیست سیاه FATF می تواند یک نقشه راه مناسب برای کنترل نامتعارف نوسانات دلار باشد.

مطمئنا هرچه شرایط بازار در آرامش و به دور از تلاطم باشد در سطح کلان به نفع اقتصاد کشور و در سطح خرد به نفع همه اقشار جامعه خواهد بود. علاوه بر اصلاح قیمتی، دو متغیر کاهشی دیگر در افت قیمت دلار موثر واقع شد. اولی افت نرخ حواله درهم به زیر ۲۲.۰۰۰ ریال بود. دیگر عامل کاهشی، پایین آمدن ارزش دلار در کشورهای همسایه بود. با این وجود ارزش دلار در بازار داخلی همچنان بالاتر از کشورهای همسایه قرار دارد. در روزی که دلار در جاده نزولی قرار داشت سکه بهار آزادی هم سقوط قیمت را تجربه کرد. علاوه بر عامل اصلاح قیمت دومین عاملی که در کاهش این فلز گرانبها اثر داشت ماندگاری اونس جهانی طلا در محدوده ۱.۲۴۰ دلار بود. با این وجود مهمترین عامل کاهش سکه را باید آغاز دور دوم تحویل سکه های پیش فروش دانست. سه عامل یاد شده علاوه بر این که بر افت قیمت سکه تمام نقش داشت بر قیمت نیم و ربع سکه هم تاثیر نهاد و آنها را هم در مسیر نزولی قرار داد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR