عوامل موثر بر تغییر مسیر سکه ودلار

دلار و سکه در آخرین روز هفته به ترتیب هزار و یکصد هزار ریال از ارزش خود را از دست دادند. بدین ترتیب دلار بر روی عدد ۱۳۸.۵۰۰ ریال ایستاد و طلای داخلی نیز بر روی عدد ۴۲.۹۰۰.۰۰۰ ریال متوقف شد. با افت اخیر، دلار با کاهش ۳.۸ درصدی در هفته گذشته مواجه شد. حال آنکه این ارز ۲ هفته پیش ۵.۱ درصد افزایش را به ثبت رسانده بود.

اما سکه هم با افت روز آخر دچار کاهش ۳.۶ درصدی شد. این در حالی بود که سکه در ۲ هفته پیش بالای ۱۱ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. اگر نگاهی به وضع بازار ارز بیاندازیم متوجه مهمترین دلیل کاهش قیمت در هفته گذشته می شویم. آن به خاطر دستگیری عده زیادی از نوسان گیران بازار بود. به گفته برخی بازیگران به علت نبود این گروه تاثیرگذار افراد زیادی در بازار حضور نداشتند و معدود افراد حاضر هم بیشتر در خلوت و به دور از هیاهو معاملات خود را انجام می دادند. بنا بر اعتقاد برخی از کارشناسان به دلیل خروج افراد عادی از بازار و عدم خریدهای احتیاطی دیگر بازار توان رشدهای هیجانی سابق را ندارد. همچنین از اواسط مهر به دلیل خروج تقاضا از بازار دلار در مسیر نزولی قرار گرفت و دیگر رنگ افزایش را به خود ندید.

حال آنکه کارشناسان معتقدند با ورود تقاضای جدید از سوی مردم عادی مجددا باید منتظر افزایش قیمت در دلار باشیم. همچنین در شرایطی که نوسان گیران در بازار وجود ندارند حجم معاملات کاغذی هم بسیار کاهش یافته است. تنها امید وجود تقاضا برای این گونه معاملات خریدهای است که از سوی زوار اربعین صورت می گیرد. با این حال، هفته گذشته به تقاضای آنها پاسخ مناسبی داده شد و قیمت دلار تحت تاثیر این تقاضا صعودی نشد.

همچنین معامله گران هم خریدهای زیادی را انجام ندادند و تمایلی از خود نشان ندادند. آنها معتقدند تا زمانی که قیمت بالای کانال ۱۵۰.۰۰۰ ریالی تثبیت شود باید با احتیاط در موقعیت خرید قرار گرفت. استدلال آنها برای این ادعا از آنجا نشات می گیرد که با نزدیک شدن به دور جدید تحریم های آمریکا دلار به احتمال زیاد دچار افت سنگینی شود و این احتمال زمانی به واقعیت نزدیک می شود که حمایت ۱۳۰.۰۰۰ ریالی بری دلار از بین برود.

عامل بعدی که می توانست بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد اخبار مربوط به CFT و تایید و عدم تایید آن از سوی شورای نگهبان بود. البته این خبر از سوی معامله گران آن چنان مورد توجه قرار نگرفت. تنها عاملی که شاید بازار را کاهشی کرد خبر تمدید مهلت این نهاد به ایران در خصوص اصلاح قوانین بود. این در حالی بود که عده بسیاری معتقدند بازار به این تمدید واکنش معکوسی نشان خواهد داد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR