عوامل صعود بهای سکه

آخرین روز هفته گذشته معاملات و نوسانات دلار روز آرام و به دور از هر گونه هیجانی را پشت سر گذاشت. دلار در این روز بین قیمت ۶۶.۳۰۰ تا ۶۶.۵۰۰ ریال نوسان داشت. البته حجم معاملات بسیار پایین و قابل اعتنا نبود و توان حرکت های افزایشی به مانند روزهای قبل را نداشت. البته دلار در مناطق مرزی هم حال و هوای بازار داخلی را داشت و قدرتی به جهت افزایش نداشت. دلار در منطقه هرات افغانستان در کانال ۶۳.۰۰۰ ریال معامله شد. حجم معاملات روز پنجشنبه در بازار غیررسمی به شدت پایین و کمتر کسی تمایل یا جسارت خرید و فروش را داشت.

برخلاف بازار ارز، سکه تمام بهار آزادی رشدی معادل ۹۰۰.۰۰۰ ریالی داشت و توانست مرز بیست میلیون ریالی را بشکند. با این افزایش بهای طلای زرد قیمت سکه تمام به ۲۰.۸۰۰.۰۰۰ریال رسید. این سومین افزایش هفته گذشته سکه، منجر به بازدهی ۶ درصدی این فلز گرانبها در بازار نقدی شد. فعالان این بازار سه عامل مهم را در افزایش قیمت طلای داخلی موثر دانستند. اولین عامل، ورود حجم کمتر از حد سکه های پیش فروش شده به بازار بود. در واقع حجم فیزیکی عرضه شده سکه در بازار بسیار پایین بود و همین موضوع این تصویر را در ذهن فعالان بوجود آورد گروهی که روز چهارشنبه سکه های خود را تحویل گرفتند آنها را به بازار عرضه نکرده اند.

همین موضوع باعث جسارت خریداران شد. البته دیدگاه دیگری هم در خصوص عدم ورود سکه های پیش فروش شده وجود داشت و اینکه معامله گران بزرگ با توجه به اینکه بهای سکه در بازار رو به افزایش است سکه های خود را وارد بازار نکرده باشند تا با افزایش بیشتر قیمت ها، سود بیشتری عایدشان شود. عامل دومی که منجر به افزایش قیمت سکه شد باید مربوط به ارزش ذاتی آن دانست. برای تعیین ارزش ذاتی سکه دو عامل را باید مدنظر داشت اول مالیات بر ارزش افزوده و دوم ارزش دلار در بازار غیررسمی.

اگر این دو عامل را در نظر بگیریم ارزش ذاتی سکه به بالای ۲۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال خواهد رسید و همین موضوع انتظارات را در بین خریداران سکه افزایش داد. عامل سومی که در رشد بهای روز پنجشنبه سکه موثر شد تحرکات معامله گران آتی بورس کالا بود. در این روز چشم معامله گران نقدی به موقعیت گیری آتی کاران بود. افزایش خرید و قیمت ها در آن بازار، معامله گران نقدی را هم به سمت خرید می کشاند. تحت تاثیر این سه عامل سکه بهار آزادی در کانال ۲۰.۸۰۰.۰۰۰ ریال قرار گرفت.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR