عوامل تثبیت دامنه نوسانات دلار

اعلام خبر راه اندازی بازار ثانویه ارز یکی از عوامل برگشت آرامش نسبی در بازار بود. معامله گران این بازار معتقدند با راه اندازی این بازار و ورود ارز صادرکنندگان به بازار آزاد مطمئنا شاهد شفاف سازی معاملات و کاهش نوسانات خواهیم شد. البته نباید فراموش کرد که بازار ارز این روزها شرایط حساسی را طی می کند. زیرا با اجرای یک تصمیم غلط امکان بازگشت دلار به روزهای نوسانی رو به بالا را خواهیم داشت.

لذا ضرورت دارد تا سیاست گذار ارزی به دور از هرگونه ملاحضات سیاسی، بر اساس یک نظر و هم اندیشی با اقتصاددانان برتر، سیاست و راه کارهای جدید خود را در خصوص بازارثانویه اعلام نماید. مزیت این تصمیمات ایجاد بازاری شفاف و به دور از هرگونه هیجانات کاذب خواهد بود. در این بازار هم خریدار و هم فروشنده به طور قطع از معاملات خود راضی خواهند بود. در واقع بیشتر کارشناسان معتقدند ایجاد فضای معاملات شفاف و انجام دادوستد داوطلبانه بدون سقف و کف قیمتی می تواند به عنوان سدی محکم در مقابل نوسانات قیمتی ایستادگی نماید.

اگر این رویا به واقعیت بدل شود بازاری شفاف و به دور از قیمت های کاذب خواهیم داشت. به نظر می رسد تعیین قیمت دلار ۴۲.۰۰۰ ریالی آفتی برای اقتصاد کشور شده است. زیرا فاصله زیاد این نرخ دستوری با نرخ آزاد توانست برای عده رانت ایجاد کند و با اخذ دلار دولتی و فروش آن در بازار آزاد زمینه ساز افزایش قیمت دلار را فراهم نماید. اما به غیر از این خبر مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا هم تا حدودی توانست آرامش را به بازار تزریق نماید. انتهای هفته گذشته خبری مبنی بر تاسیس یک بانک اروپایی در ایران قیمت دلار را نزولی کرد و توانست دلار را به زیر کانال ۸۰.۰۰۰ ریالی برساند.

اما در روز جمعه با خبر تمدید مذاکرات بین ایران و اروپا مجددا قیمت دلار رو به افزایش گذاشت. در واقع می توان گفت وجود این دو خبر در بازار ارز اجازه ورود نوسان گیران را گرفته و آنها را از موقعیت خرید تا حدودی خارج کرده و جو احتیاطی را بین آنها ایجاد کرده است. به عنوان نتیجه گیری می توان گفت بازار دلار در این چند هفته حالت رفت و برگشتی قیمت داشته است. بدین معنا که گاهی روند نزولی و گاهی روند صعودی به گرفته است. دلار این روزها در دامنه ۷۷.۵۰۰ ریال تا ۸۲.۵۰۰ ریال تغییرات خود را به ثبت رسانده است. در واقع، نوسان دلار در این محدوده بوده و معامله گران در برابر خروج از آن مقاومت نشان داده اند.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR