علل کاهش حجم معاملات در دو بازار ارز و سکه

سکه و دلار در اولین روز هفته، در کاهش قیمت با یکدیگر همسو شدند. سکه در دو روز انتهایی هفته گذشته که رشد خوبی را تجربه کرده بود اما با کاهش ۸۰.۰۰۰ ریالی به قیمت ۱۹.۶۱۰.۰۰۰ ریال رسید. در بازار دلار هم وضع به همین ترتیب بود بهای دلار از کانال ۶۲.۰۰۰ ریال عقب نشینی و وارد محدوده ۶۱.۰۰۰ ریالی شد. به گفته فعالان دو بازار حجم معاملات به قدری پایین بود که نمی توان چنین قیمت هایی را منظور کرد. همچنین بازیگران هم تمایل زیادی به خرید و فروش از خود نشان نمی دادند. به اعتقاد آنان آغاز ماه رمضان دلیلی بر این افت تقاضا و حجم معاملات است. اما گروه دیگری از فعالان نظر دیگری داشتند. به اعتقاد آنها انتظارات معامله گران از بازار به عنوان مهمترین دلیل در کاهش نوسانات و حجم بازار بود.

با خروج ترامپ از برجام بسیاری از فعالان انتظار داشتند تا قیمت این دو دارایی با افزایش قیمت روبرو شود. نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه قیمت هر دو کالا در ۱۰ روز اخیر با بازدهی منفی روبرو شده است. به طوری که سکه حتی در هفته گذشته بیشترین کاهش خود را از ابتدای سال ۹۷ بر جای گذاشت. در آن سوی بازار، دلار هم از این قاعده مستثنی نبود و بیش از ۶ کانال افت داشت و به کانال ۶۰.۰۰۰ ریال نزدیک شده است. این روند کاهشی در دو دارایی موجب شده هیچ میل و رغبتی در خریداران وجود نداشته باشد و خریداران چندانی وارد بازار نشوند. این گروه معتقدند اثر خروج ترامپ از توافق در بازار ارز و سکه پیش خور شده است.

بر هیمن اساس بازار هیچ واکنشی به این اتفاق نشان نداد. آنچه مشخص و نمایان است بازار سکه و ارز به تعادل رسیده و در انتظار وقایع جدید برای موقعیت های بعدی است. پس از تمدید نشدن توافق برجام خبرهای زیادی منعکس شد اما هیچکدام تاثیری در روند افزایش این دو کالا را نداشتند. حال با این واقعیت پیش آمده و توقف هیجانات آنچه از سیاست گذار انتظار می رود سروسامان دادن به بازار علی الخصوص صرافی ها و تعیین و تکلیف تخصیص ارز به تمام اشخاص و نهادهای مربوطه است. اگر این اتفاق مهم به سرانجام برسد و نظم و ترتیب در بازار حکمفرما باشد مطمئنا دیگر بروز حوادث گذشته را نخواهیم داشت و بازاری منظم، به دور از هیجانات کاذب و نوسانات آنچنانی خواهیم داشت.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR