طلا فرصت جهش را خراب کرد

طلا آنقدر کم رمق شده که حتی شوک انتخاباتی ایتالیا و سه عامل افزایشی دیگر هم به آن کمکی نکرده است.

 

 

رای منفی مردم ایتالیا به اصلاحات پیشنهادی نخست‌وزیر این کشور بنابر برخی تحلیل‌ها قرار بود مرز مقاومتی ۱۲۰۰ دلار را بشکند، اما اونس طلا که هفته گذشته را با قیمت ۱۱۷۷ دلار به پایان برده بود، صبح دوشنبه به محدوده ۱۱۶۰ دلار رفت.

اعلام خبر رای منفی ایتالیایی‌ها به اصلاحات پیشنهادی ساختار سیاسی در روز یکشنبه، باعث شد بازار فلزهای گرانبها در اولین دقایق اولین روز کاری هفته جدید، روند افزایشی را تجربه کند؛ اما فلز زرد خیلی زود به سوی قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرد. افت طلا در شرایطی رخ داد که شاخص دلار هم ضعف را تجربه می‌کرد.

آنچه باعث شد انتخابات ایتالیا، افت بازارهای سهام، افت ارزش دلار و رشد بهای نفت خام کمکی به طلا نکند، آسیب فنی به چهره طلا بود. اونس در ماه نوامبر بدترین ماه خود را در حدود ۳ سال گذشته تجربه کرد. قیمتی که تا ساعت ۷ عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس ثبت شد، ۱۱۵۹ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت روز آغازین اولین هفته کامل از آخرین ماه میلادی رقم خورده باشد.

 

روز ایتالیایی

ماتئو رنتزی که قبلا قول داده بود در صورت شکست در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی از سمتش استعفا خواهد داد به این قول عمل کرد تا با استعفای نخست‌وزیر یکی از بی‌ثبات‌‌ترین کشورهای اروپایی، نگرانی‌ها نسبت به ثبات سیاسی و اقتصادی منطقه یورو به‌شدت افزایش پیدا کند. به‌دنبال استعفای نخست‌وزیر ایتالیا، ارزش یورو در مقابل دلار به کمترین رقم خود در ۲۰ ماه گذشته رسید.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، اما حتی این نگرانی‌ها هم بیشتر از چند دقیقه به طلا کمک نکرد. علاوه‌بر تخریب فنی چهره اونس، احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو آمریکا در نیمه ماه جاری میلادی نیز یک عامل فشار مهم بر طلا است. بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ۱۳ و ۱۴ دسامبر را افزایش داده است. تحلیل فنی «اف ایکس استریت» که صبح دوشنبه منتشر شد نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت ۱۱۶۰ تا ۱۲۱۱ دلار در نوسان خواهد بود.

به گزارش سایت طلا، صبح روز گذشته، تحلیل تکنیکال اف ایکس استریت نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۱۸۴ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا ۱۲۰۰ دلار و سپس ۱۲۱۱ دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در آن شرایط ۱۱۷۱ دلار در نظر گرفته می‌شد، سطحی که اگر شکسته می‌شد، قیمت طلا را تا ۱۱۶۶ و سپس ۱۱۶۰ دلار کاهش می‌داد.یک عامل کمکی دیگر نیز روز دوشنبه در یاری رساندن به طلا ناکام ماند.

قیمت نفت روز گذشته از ۵۵ دلار گذشت.دلیل این رشد خوش‌بینی ایجاد شده برای کاهش عرضه در بازار نفت در پی توافق اخیر اوپک بود. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش کرد که به‌دنبال خوش‌بینی ایجادشده در مورد کاهش عرضه در بازار نفت پس از تصمیم اوپک در هفته گذشته، قیمت نفت به بالای ۵۵ دلار در هر بشکه رسید. با افزایش روز دوشنبه، رقم افزایش قیمت نفت برنت از چهارشنبه گذشته تاکنون به ۱۹ درصد رسید که بالاترین میزان در تقریبا ۸ سال گذشته به‌شمار می‌رود. نفت خام آمریکا نیز ۱۶ درصد افزایش ارزش داشته است. انتظار می‌رود که از ماه ژانویه اوپک میزان تولید خود را روزانه ۲/ ۱ میلیون بشکه کاهش دهد و کشورهای غیراوپکی نیز کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای در روز داشته باشند.

 

ماه آمریکایی

تازه‌‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که سخنرانی مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا و انتشار آمارهای مهم اقتصادی این کشور در روزهای آینده مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا خواهد بود. به گزارش «اینوستینگ»، گزارش وزارت کار آمریکا بار دیگر احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ۱۳ و ۱۴ دسامبر را تقویت کرده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران معتقدند احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در این نشست ۱۰۰ درصد خواهد بود. وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد اقتصاد این کشور در ماه نوامبر ۱۷۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است و نرخ بیکاری نیز به کمتر از ۶/ ۴ درصد رسیده که پایین‌‌ترین رقم در ۹ سال اخیر به‌شمار می‌رود.به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از جمله شاخص اعتماد مصرف‌کننده و تولیدات غیر‌صنعتی هستند.

سخنرانی‌های مهم مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا نیز می‌تواند عامل مهم و تاثیرگذاری بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا باشد.انتشار آمارهای مهم اقتصادی منطقه یورو، چین، کانادا، ژاپن و بریتانیا نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا طی روزهای آینده داشته باشد. وضعیت تقاضای فیزیکی کشورهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند نیز می‌تواند عامل مهمی در تعیین مسیر نوسانات قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها باشد.

 

tgju.org

 
دسته بندی: 
منبع خبر: 
اقتصادانلاین
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR