رکورد بازدهی سکه در بهار۹۷

با افزایش ۵۰۰.۰۰۰ ریالی قیمت سکه در آخرین روز هفته شاهد نمایش سقف جدیدی از بهای سکه بودیم. سکه در این روز به قیمت ۲۵.۸۰۰.۰۰۰ ریال رسید. این افزایش نرخ منجر به این شد تا بازدهی هفتگی این فلز گرانبها به ۷.۷، ماهانه به ۲۹، و سالانه به ۵۹ درصد برسد. تمام این آمارها در بهار ۹۷ نشان از رکوردزنی های این فلز زرد به نسبت سالهای قبل را دارد. البته اولین روز معاملاتی تابستان بسیار پر حرارت آغاز شد. آنچه از معاملات سکه در سال های قبل داشتیم هیچ زمان چنین رشد هیجان انگیزی را به خود ندیده بود. به گفته فعالان، دلایل زیادی انتظارات افزایشی را در بین معامله گران فعال کرده است و آنها را به شکست پیاپی سطوح مقاومتی امیدوار کرده است.

شاید مهمترین این انتظارات افزایشی را باید در معاملات آتی سکه دنبال کرد. روز پنج شنبه سکه در سررسید دی ماه از مرز سی میلیون ریال گذشت و حتی در مقاطعی از روز به ۳۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال رسید. شکل گیری صف های خرید معامله گران نقدی را تحریک و تحت تاثیر خود قرار داد. البته لازم به یادآوری است این دو بازار ارتباط دوسویه باهم دارند و بدین شکل نیست که بازار آتی نقش یک طرفه داشته باشد. بلکه بعضا افزایش قیمت در بازار نقدی فعالان آتی را به وجود می آورد و آنها را در موقعیت خرید نگه می داشت. عامل بعدی اونس طلای جهانی است. که این روزها حال و اوضاع نامساعدی دارد و این روزها از تیررس نگاه معامله گران به دور مانده است.

به طوری که در آخرین روز معاملاتی خود به ۱.۲۶۰ دلار رسید. عامل مهم بعدی نرخ دلار است. دلار رابطه مستقیم و تنگاتنگی با قیمت سکه دارد. رشد چند روز اخیر دلار در بازار غیررسمی عاملی شد که معامله گران سکه در موقعیت خرید قرار بگیرند. از سوی دیگر مناسبات سیاسی هم بر رشد سکه و طلای داخلی موثر است. به عنوان نمونه اگر سقف تولید نفت اوپک بالاتر رود طبیعتا در شرایط تحریمی یعنی جایگزینی نفت رقبا و سایر کشورها با نفت ایران و این به معنای کاهش درآمدهای نفتی است. کاهش درآمدهای نفتی به منزله کاهش دلار در بازار و افزایش قیمت آن را به دنبال خواهد داشت.

در واقع، هرچه احتمال اثرگذاری تحریم های آمریکا بر آمدهای ارزی ایران افزایش یابد و مراودات بانکی را دچار مشکل نماید، بر قیمت سکه اثرگذار خواهد بود. در آخر، ممنوعیت معاملات دلار از سوی دولت منجر به واکنش سریع معامله گران شده و کوچ دسته جمعی آنها به بازار سکه را فراهم نموده است. در این بازار هم به دلیل عدم وجود بازارساز، سفته بازان با تحرکات سودجویانه خود منجر به تخریب فضای بازار شده اند.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR