رویای وابسته کردن اروپا به گاز ایران دست‌نیافتنی‌تر شد/ ژاپن قرارداد سوآپ LNG با اروپا امضا می‌کند

صادرات ال ان جی امریکا به بازار شرق آسیا و اروپا که با هدف متنوع کردن سبد وارداتی متحدان خود در این مناطق انجام شده است، تغییرات جدی در این بازارها ایجاد کرده است. در این شرایط، رقابت با ال ان جی نسبتا ارزان امریکا، ایده‌ی وابسته کردن اروپا با صادرات گاز به ویژه به روش ال ان جی را با چالش جدیدی مواجه کرده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ماه‌های اخیر اولین محموله‌های LNG امریکا به مقصد شرق آسیا بارگیری شده‌اند. ورود امریکا به بازار شرق آسیا به عنوان یک صادرکننده LNG، باعث ایجاد زمینه لازم برای کشورهای این منطقه به منظور تنوع‌بخشی به سبد واردات خود و شکل‌گیری بازار با انعطاف‌پذیری بیشتر در این منطقه شده‌ است.

از آنجا که سیاست قطعی امریکا همواره متنوع کردن سبد واردات کشورهای هم پیمان خود به منظور افزایش امنیت انرژی این کشورها بوده‌است، این کشور برنامه‌ گسترده‌ای برای صادرات LNG خود به دو بازار شرق آسیا و اروپا در نظر گرفته است. صادرات گاز آمریکا در قالب محموله‌های LNG به این دو بازار علاوه بر منافع اقتصادی، دارای منافع استراتژیک و امنیتی فراوان برای این کشور است. چرا که کشورهای این دو منطقه متحدان راهبردی امریکا هستند.

مطابق پیش‌بینی سالانه BP، امریکا در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ روزانه حدود ۲۸۳ میلیون متر مکعب گاز صادرات کند که عمده آن به کشورهای اروپا و شرق آسیا به روش LNG خواهد بود. این حجم از صادرات، امریکا را در کنار  استرالیا و قطر در بین بزرگ‌ترین صادرکنندگان بزرگ این محصول قرار می‌دهد.

در این شرایط با ورود اولین محموله‌های LNG امریکا به شرق آسیا، نشانه‌های اولیه‌  ایجاد انعطاف در این بازارها و افزایش گزینه‌های پیش‌روی متقاضیان آن برای واردات LNG نیز نمایان شده‌است. به عنوان مثال شرکت گاز توکیو Tokyo gas co دومین واردکننده LNG ژاپن، در تلاش است با انجام مذاکرات با برخی شرکت‌های اروپایی، قسمتی از LNG وارداتی اروپا از آسیا را با قراردادهای واردات خود از امریکا جایگزین کند. هدف این سواپ LNG بین ژاپن و اروپا، علاوه بر کاهش زمان و هزینه‌های کشتی‌رانی صادرات LNG، تلاش کشورهای واردکننده LNG به ویژه ژاپن برای متنوع کردن سبد وارداتی خود عنوان شده است. با ادامه روند منعطف شدن بازار اروپا و شرق آسیا، وابستگی این دو بازار به کشورهای صادرکنندگان گاز و به ویژه LNG کاهش خواهد یافت.

وابسته کردن اروپا از طریق صادرات گاز به این قاره، همواره به عنوان یکی از دلایل مهم صادرات گاز کشور به اروپا مطرح بوده است. در همین راستا مسیرهای مختلف خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا و همچنین صادرات LNG به این قاره ارائه شده است. تا کنون چالش اصلی وابسته کردن اروپا با صادرات گاز، حضور پررنگ روسیه در این بازار بود که باعث می‌شد که گاز ایران نتواند سهم بالایی از سبد وارداتی این قاره را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر اضافه شدن آمریکا به عنوان یک رقیب به بازار اروپا نیز به این موضوع دامن زده است. رقیبی که حتی حاضر است برای پیروزی در این رقابت، LNG خود را به قیمت پایین‌تری نیز صادر کند،بنابراین امکان وابسته کردن اروپا به وسیله صادرات گاز به این قاره، بیش از پیش با چالش مواجه شده است. در این میان، صادرات گاز از طریق تبدیل به LNG به اروپا بیش از خط لوله در معرض این چالش قرار دارد،چرا که با منعطف شدن بازار اروپا، امکان جابجایی LNG ایران با LNG وارداتی از دیگر کشورها بیش‌تر می‌شود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
الف
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR