رقابت چین و آمریکا و مسیر مبهم دلار

نظرسنجی ها احتمال افزایش درصد نرخ بهره آمریکا را در نشست ۱۵ مارس به ۵۲% رسانده است. به طور معمول فدرال رزرو آمریکا تا زمانی که انتظارات از افزایش نرخ بهره به بیش از ۵۰ درصد نرسد تمایلی برای افزایش نرخ بهره خود را نخواهد داشت.

افزایش نرخ بهره آمریکا معمولا موجب تقویت ارزش دلار و در نهایت به ضرر قیمت جهانی طلا خواهد بود. طی هفته گذشته عوامل بسیاری در روند نزولی قیمت طلای جهانی نقش داشت که مهم ترین دلیل آن را می توان در نزول ارزش سهام شرکت های بزرگ فعال در زمینه طلا در بازارهای جهانی و همچنین جنگ ارزها که مشخصا میان چین و آمریکا رخ داد، دانست.

تجربه نشان می دهد به هنگام نزول ارزش سهام ده شرکت بزرگ مورد اشاره، بهای این فلز گرانبها نیز رو به کاهش می رود. از دلایل این افت قیمت را می توان به درگیرهای ترامپ علیه چین دانست، این موضوع سبب شده تا چین به صورت تصنعی ارزش یوآن خود را نسبت به دلار پایین نگه دارد و باعث گران شدن ارزش دلار و در پی آن گران شدن کالاها شود. به همین دلیل با بالا رفتن ارزش دلار، کاهش قیمت طلا را شاهد بودیم. به عقیده کارشناسان حربه چین سبب پایین نگه داشتن ارزش یوآن شده، اما در عوض مقدار صادرات و رشد اقتصادی شان را افزایش داد.

اما در بازار آتی سکه بورس کالا در هفته ای که گذشت ما شاهد افزایش ۲۲ هزار واحدی معاملات آن بودیم به طوری که توانست ۵۰ هزار و ۶۰۰ معامله را ثبت نماید. اما با نگاهی به بازار آتی سکه می توان به این نکته رسید که کاهش قیمت در این بازار بیشتر از این که تحت تاثیر قیمت اونس جهانی باشد تحت تاثیر معاملات غیررسمی دلار در بازار تهران است و این معاملات که به معاملات کاغذی مشهور است دلیل افت معاملات آتی سکه در هفته گذشته است.

 

www.tajmirexchange.com
 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR