رشد ۲۰ درصدی قیمت هفتگی نفت آمریکا به دلیل توافق اوپک

در پی توافق اوپک برای کاهش تولید ، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با رشد ۲۰ درصدی روبرو شد.

 

 

به گزارش خبری صرافی تاجمیر به نقل از رویترز، در پایان معاملات دیروز (جمعه) در آستانه کریسمس و تعطیلات سال نو، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۵۳ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید و بالاترین قیمت پایان روز از ژوئیه ۲۰۱۵ (اواخر تیر ۱۳۹۴) را تجربه کرد. با این همه، درصد افزایش قیمت نسبت به روز پیش از آن کم و تنها ۰.۱ درصد بود، زیرا بازار منتظر است ببیند اوپک چطور برنامه کاهش تولید خود را اجرا می کند، با توجه به اینکه انتظار می رود لیبی تولید خود را افزایش دهد.

این پنجمین هفته در ۶ هفته گذشته است که قیمت نفت خام آمریکا افزایش می یابد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت از اواسط نوامبر تا کنون حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است. فعالان بازار این افزایش بها را بیشتر به توافق کاهش تولید اوپک نسبت می دهند.
قیمت آتی نفت برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات دیروز بازار لندن با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به ۵۵ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید.

در چند هفته گذشته، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و برخی تولیدکنندگان غیراوپک در مجموع با کاهش تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز از اول ژانویه ۲۰۱۷ موافقت کردند.

در حالی که تولیدکنندگان اوپک از جمله عربستان سعودی و عراق به مشتریان خود اعلام کرده اند مطابق توافق ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) اوپک، عرضه نفت را کاهش خواهند داد، لیبی و نیجریه به دلیل کاهش تولیدشان در نتیجه جنگ داخلی از این کاهش تولید معاف شدند.

شرکت ملی نفت لیبی امیدوار است تولید نفت این کشور در سه ماه آینده ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

عامل دیگری که به گفته تحلیلگران می تواند بزودی بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد، اعلام افزایش قیمت سوخت در عربستان سعودی در هفته جاری است. قرار است یارانه سوخت در این کشور کاهش یابد.

تیم ایوانز کارشناس بازار آتی انرژی در بانک بین المللی سیتی گروپ آمریکا گفت: افزایش قیمت سوخت در این کشور، مصرف داخلی آن را کاهش می دهد و این کشور می تواند نفت بیشتری به بازارهای جهانی عرضه کند.

اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) خود در وین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. بر اساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. این قرارداد از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی (‌۱۲ دی) به مدت ۶ ماه اجرا می شود.

اوپک همچنین موفق شد در تاریخ ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کرده اند. این نخستین توافق اوپک و غیراوپک از سال ۲۰۰۱ میلادی است.

آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته پیش بینی کرد بازار نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ با کمبود مواجه شود.

بانک آمریکایی گلدمن ساچز نیز جمعه ۲۶ آذر پیش بینی کرد، قیمت نفت خام در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ افزایش یابد.

 

tgju.org

دسته بندی: 
منبع خبر: 
بورس پرس
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR