رشد موجودی ذخایر آمریکا مانع صعود هفتگی قیمت نفت/ برنت ۳۳ دلار

در پی رکوردزنی موجودی ذخایر نفتی آمریکا که باعث شد نگرانی در مورد عرضه مازاد در بازار تشدید شود، با افت ۴ درصدی قیمت نفت در روز جمعه، نفت برنت سومین هفته متوالی سقوط قیمتی خود را تجربه کرد

 
 
 
 
 
 

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، معامله‌گران اعلام کرد :«کندی در بازارهای سهام آمریکا، که در هفته‌های اخیر با نفت در نوسان بود، موجب فشار روی نفت شده است.»
 
در پایان هفته هر بشکه نفت برنت با افتی ۱ درصدی نسبت به هفته گذشته ۳۳ دلار و ۱ سنت معامله شد. با این حال نفت آمریکا بدون تغییر نسبت به هفته گذشته ۲۹ دلار و ۶۴ سنت به ازای هر بشکه قیمت داشت. حتی آمار گروه صنعتی بیکرهیوز که نشان از رسیدن تعداد دکل‌های نفتی آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ می‌دهد نیز نتوانسته در این ۹ هفته از کاهش قیمت نفت خام جلوگیری کند.
 
در ۲۰ ماه اخیر قیمت نفت با سقوط ۷۰ درصدی نسبت به قیمت ۱۰۰ دلاری خود مواجه شده است. برخی معامله‌گران معتقدند که بازار با توجه به مذاکرات اوپک و روسیه برای ثابت نگهداشتن تولید به کف خود رسیده است.
 
در این هفته، عربستان سعودی، عضو حیاتی اوپک، در کنار قطر و ونزوئلا در مذاکراتی با روسیه بنا به ثابت‌ نگهداشتن تولیدات خود در سطوح ماه‌ ژانویه کردند. ایران، که پس از لغو تحریم‌ها در صدد بدست آوردن سهم بازار خود است از این برنامه استقبال کرد، هر چند تعهدی برای کاهش تولید نداد. عراق نیز همچنین هنوز نسبت به این برنامه اقدامی انجام نداده است.
 
آمار دولتی آمریکا در روز پنجشنبه نشان داد که موجودی ذخایر نفت خام این کشور با رشد ۲.۱ میلیون بشکه‌ای به ۵۰۴.۱ میلیون بشکه در هفته گذشته رسیده است. پیت داناوان، کارگزار نفتی در نیویورک اعلام کرد: «تضاد کاملی میان ثابت نگهداشتن تولید و رشد ادامه‌دار موجودی ذخایر نفت آمریکا وجود دارد که نشان دهنده عدم تاثیر تعیین هرگونه سقف تولید خواهد بود.»
 
تحلیلگران بر این عقیده‌اند که ذخایر آمریکا در میان فصل نگهداری و تعمیر پالایشگاه‌های این کشور افزایش خواهد یافت. علی النعیمی وزیر نفت عربستان روز سه‌شنبه در کنفرانسی در هیوستون سخنرانی خواهد داشت که اولین حضور او در آمریکا بعد از تصمیم تعجب‌برانگیز اوپک در نوامبر ۲۰۱۴ خواهد بود. 
 
در سوی مثبت قضیه، تولیدکنندگان شیل آمریکا برای اولین بار در چند ماه اخیر، موانعی را برای ثابت نگهداشتن قیمت در محدوده ۴۵ دلاری برای هر بشکه در سال ۲۰۱۷ اعمال کردند. بانک مریل لینچ در یادداشتنی نوشت که اگر سیاست ثابت نگهداشتن تولید کار کند و قیمت بنزین قابل پرداخت باقی بماند، نفت در ماه ژوئن به قیمت ۴۷ دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید.
 
    دسته بندی: 
    منبع خبر: 
    اقتصاد نیوز شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴
    نمایش در صفحه اصلی: 
    ۰


    شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
    شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
    شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


     
     

    خط ویژه: ۷۴۳۳۵

     

    تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

     

    تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

     

    پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

    عضویت در کانال تلگرام با کد QR