راه کارهای ایجاد ثبات در بازار ارز

تحولات بازار ارز طی چند روز اخیر حکایت از عقب نشینی تقاضا در بازار دارد. به نحوی که طی روزهای اخیر روند افزایشی نرخ دلار متوقف شده و طی چهار روز گذشته حدود ۳.۰۰۰ ریال از ارزش خود را از دست داد. این عقب نشینی و تا حدودی ثبات در بازار مدیون طرح ضدنوسان بانک مرکزی بوده است. اما همچنان بازار ارز را دو تهدید جدی تهدید می نماید. اول کمین برخی نوسان گیران برای نقطه پایین قیمت دلار و حمله تقاضا برای کسب سود. دوم سیاست ثبات بدون راهبرد که مهمترین دغدغه اهالی بازار ارز می باشد. زیرا بی ثباتی بازار ارز به طور حتم بر سایر بازارها و نهادهای مالی کشور تاثیرگذار است.

قیمت ها و نرخ های دلار از سوی سیاست گذار ارزی نباید سرکوب شود. بلکه تمام تلاش و فعالیت خود را باید معطوف به «تثبیت ارزی» نماید. باید به جای سیاست کاهش قیمت به فکر تثبیت قیمتها باشد. اگر این اتفاق مهم از سوی بانک مرکزی به عنوان تنها نهاد سیاست گذار به وقوع نیانجامد در آینده باید منتظر اتفاقات گذشته و آنچه که در چند ماه پیش اتفاق افتاد باشیم. آنچه از اتفاقات این چند روز در بازار حکایت دارد این است که بازارساز با حمایت نیروی انتظامی توانست قیمت دلار را به کانال های پایین تر برساند. اما به گفته فعالان در اصل تقاضا هیچ تغییری به وجود نیامده است. در این مقطع فقط نوسان گیران عقب نشینی کرده و منتظر آرام شدن جو بازار هستند. به عقیده این گروه جو بعدی رشد قیمت ها در اردیبهشت ماه می باشد. زیرا در آن ماه از سال مهلت ۴ ماهه تعلیق تحریم ها از سوی ترامپ به پایان خواهد رسید و طبیعتا ریسک های سیاسی و جوسازی ها پیرامون این گونه مسائل به بالاترین حد خود خواهد رسید. با توجه به شرایط حال و آینده کشور به نظر بازارساز دو راهکار مهم در این خصوص خواهد داشت. اولین راهکار آن است که بازارساز ثبات را بر بازار حکمفرما کند و از سیاست کاهش قیمت و عرضه ارز خودداری نماید. زیرا هرچه قیمت ها از سوی بازارساز کاهش یابد نوسان گیران به دنبال افزایش خریدها در قیمت های پایین هستند.

در نتیجه بازارساز با حفظ ثبات قیمت در بازار باید به دنبال تعدیل قیمت باشد. دومین راه¬کار، برقراری سیستم ارتباطی مناسب با بازار است. این بدان معناست که بازیگران و فعالان باید به این نتیجه برسند بازارساز به دنبال تثبیت قیمت ارز می باشد نه افزایش عرضه. هر زمان این واقعیت در ذهن فعالان به اثبات برسد مطمئنا احتمال حمله سفته بازان کمتر خواهد شد. زیرا هر زمان مقام مسئول اعلام به کاهش قیمت نموده نوسان گیران با جوسازی خود بازار را ملتهب کرده و تقاضا را بالا برده اند. لذا بهترین راه، برقراری ارتباط موثر با بازار است تا گرفتار دام این گروه از بازیگران نوسان گیر نشود. به هر حال بانک مرکزی به جای جابجایی کاهشی شدید قیمت دلار، نوسانات این ارز را در دامنه ای مشخص مدیریت کند. این موضوع در نهایت موجب کاهش جذابیت سفته بازی برای معامله گران و پیامد آن ایجاد بازاری یکنواخت و به دور از هیجانات کاذب که این به نفع تمام اهالی بازار و در طیف وسیع به سود اقتصاد کشور خواهد بود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR