راههای برون رفت از نوسانات نرخ ارز

 دلار در هفته ی که آن را پشت سر می گذاریم بازاری ملتهب و پرهیجان را تجربه کرد. برخلاف هفته های پیش که جوی آرام و به دور از هیاهو را داشت این هفته هیجانات و نوسانات جو غالب بر بازار ارز کشور بود. روز یکشنبه قیمت دلار با ۵۷۰ ریال افزایش به مرز ۴۳.۰۰۰ ریال رسید. روز دوشنبه قیمت دلار به سرعت راه افزایشی را در پیش گرفت و تا قیمت ۴۳.۶۰۰ ریال بالا رفت. به اعتقاد فعالان بازار کمبود عرضه از سوی صرافی ها مهم ترین عامل برای این افزایش قیمت ها بود. از طرفی بازارساز هم از عرضه ارز به صرافی ها خودداری و خود مستقیما به فروش اقدام کرد و سعی در کنترل قیمت داشت. این رفتار کاملا متفاوت از آنچه بودکه قبلا از بازارساز دیده بودیم. زیرا همیشه بازارساز را به عنوان عاملی به جهت کنترل نوسانات می شناختیم نه کنترل قیمت. اشتباهی که دیروز از سوی بازارساز رخ داد همین بود که برخلاف گذشته خود عمل کرد. دومین برنامه بازارساز به جهت کنترل نوسانات، عرضه ارز به صرافی ها بود. این کار تقریبا از اواسط روز انجام شد. اما از آن جایی که هیچ نظارتی بر کار صرافی ها نبود، این دسته از صرافی ها اقدام به دپوی دلارهای دریافتی از بازارساز کردند و هیچ عرضه ی از سوی آنان صورت نپذیرفت. به اعتقاد فعالان این دومین اشتباه بازارساز بود. به خاطر همین صرافی های منسوب به بانک مرکزی که به عرضه دلار مشغول بودند صف های طویلی را به خود دیدند.

این دو اشتباه استراتژیک از سوی این نهاد نظارتی منجر شد تا جو بازار بیشتر هیجانی شود و عدم عرضه و وجود تقاضا قیمت دلار را در مسیر افزایشی قرار دهد. قیمت دلار در شرایطی در روزهای اخیر با افزایش قیمت همراه شده است که دامنه نوسانات آن نیز بالا رفته است. در این فضا، کارشناسان معتقدند که بازارساز با مدیریت نوسانات فضای هیجانی را کاهش دهد و به جای تاکید بر کنترل قیمت، اندازه و نوسانات قیمت را در اولویت کاری خود قرار دهد. از سوی کارشناسان سه راه برای کنترل این هیجانات وجود دارد. ۱- نحوه مداخله: یکی از عواملی که در افزایش تغییرات قیمت نقش بسزایی داشت کاهش عرضه و انباشت ارز از سوی صرافی ها بود. در این شرایط بازارساز باید برنامه ی را مدون کند تا مانع از انباشت ارز از سوی صرافی ها باشد. یکی از این برنامه ها، تغییر در نحوه عرضه ارز و نظارت بیشتر در مورد عرضه های صورت گرفته به صرافی هاست. ۲- ابزارهای مداخله: شکل عرضه یکی از مهمترین عواملی است که می تواند جلوی نوسانات هیجانی را بگیرد.

بدان معنا که بازارساز عرضه های خود را نزدیک به قیمت بازار انجام دهد تا از بوجود آمدن رانت و همچنین از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از این ابزارهای مداخله تنوع بخشیدن به سبد عرضه است. بازارساز می تواند به جهت کنترل، عرضه سایر ارزها را در دستور کار خود قرار دهد. ۳- مدیریت نظارت: بازارساز باید انتظارات بازیگران ارزی را کنترل نماید. از این رو صحبت های رئیس بانک مرکزی و چگونگی واکنش بازارساز به اتفاقات آینده خود می تواند انتظارات بازار را تحت تاثیر قرار دهد. به طور مثال اتفاقات سیاسی و موثر بر بازار ارز و سایر مسائل تاثیر گذار باید در کنترل عامل نظارتی باشد و به هیچ وجه درگیر احساسات و جو بازار نشود و به جای این که دنباله رو بازار شود، بازار را با عرضه در قیمت های مناسب دنباله رو خود نماید.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR