دلایل نوسانات ارزی

نخستین روز هفته در معاملات دلار توام با افزایش بی سابقه نرخ دلار بود. در این روز دلار نه تنها از کانال ۵۱.۰۰۰ ریال با قدرت عبور کرد، بلکه به سرعت از ۵۲.۰۰۰ ریال هم فراتر رفت. در نهایت با پایان روز معاملاتی در قیمت ۵۲.۲۰۰ ریال متوقف شد. این رشد نرخ دلار در شرایطی رقم خورد که تعداد و حجم معاملات در بازار بسیار پایین بود. دلار بدون آنکه معامله خاصی در آن صورت بگیرد به سرعت کانال ۵۱.۰۰۰ ریال را رد کرد. دلیل آن، نبود فروشنده در بازار و تعدد خریداران بود، که منجر به افزایش قیمت دلار شد. هرچه جلوتر می رفتیم ولع خریداران بیشتر و از آن سو تمایل به فروش کمتر میشد.

همین موضوع سبب به وجود آمدن تقاضای بالا برای خرید و ایجاد صف های خرید مقابل صرافی ها شد. عوامل متعددی را برای رشد نرخ ارز می توان متصور شد، نبود اطمینان سیاسی نسبت به آینده، بالا رفتن نرخ حواله درهم، نبود نظم و انضباط در نظام توزیع ارز، نبود شفافیت در معاملات ارزی و گم شدن قیمت در بازار در کنار رفتار بازیگران سکه آتی از جمله عواملی بودند که سبب افزایش نرخ ارز شدند. نبود اطمینان سیاسی در سطح جامعه شاید به عنوان اصلی ترین مقوله در افزایش های اخیر بهای دلار باید دانست. احتمال خروج آمریکا از برجام، تنش های سیاسی منطقه با عربستان و بعضا امارات از جمله مهمترین مسائل سیاسی است که ذهن فعالان ارزی را به خود مشغول کرده است. آنها برای حفظ سرمایه و دارایی خود روبه خرید دلار در هر قیمت و شرایطی آورده اند و بعضی از سوءاستفاده کنندگان هم از این فرصت استفاده کرده و دلارهای خود را در قیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند.

نرخ حواله درهم را به عنوان عامل بعدی رشد قیمت دلار می توان از آن نام برد. درهم دیروز در مبادلات صرافی ها به بالای ۱۴.۰۰۰ ریال رسید. این رشد قیمت منجر به تقاضای بیشتر در دلار شد. این دو ارز همیشه در کنار یکدیگر رشد می کنند و ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. اما نکته جالب توجه آنجاست که ارزش دلار با توجه به نرخ حواله درهم به ۵۲.۰۰۰ ریال هم نمی رسد و در حوالی ۵۱.۶۰۰ ریال قرار می گیرد. در این شرایط می توان گفت تنها هیجانات بازار است که منجر به افزایش قیمت دلار می شود. دیگر شاهد این هیجانات پایین تر بودن قیمت دلار در کشورهای همسایه است. پس از این دو عامل می توان فهمید که بازار ارز دچار هیجانات کاذب شده است. به غیر از عوامل نامبرده شده، برخوردهای اشتباه سیاست گذار ارزی در مواجه با بازار ارز را می توان از جمله این افزایش ها دانست.

در اواخر سال گذشته با معامله گران برخوردهایی صورت گرفت و تا حدی بازار را آرام کرد ولی انجام این گونه سیاست ها به مانند تزریق مسکن بر پیکره نظام ارزی کشور می باشد که به محض اتمام دوره باید منتظر ادامه شرایط و مسائل قبل باشیم. همزمان با این شرایط صرافی ها هم حاضر به فروش ارز دریافتی از بازارساز نیستند و تک صرافی هایی که حاضر به فروش هستند جلوی آنها تبدیل به ازدحام و صف خرید می شوند. در کنار این، رفتار معامله گران آتی سکه هم به نوبه خود جالب است. زیرا هیجان در معاملات آنها به آنجایی رسید که در معاملات سررسید دی ماه قیمت به بالای بیست میلیون ریال رسید. این تنش ها به طور غیرمستقیم انتظارات معامله گران بازار دلار را تحت تاثیر قرار می دهد. به این ترتیب می توان گفت برخی سیاست های اشتباه گذشته در کنار بحث های سیاسی اخیر از جمله عوامل دیگری بوده اند که در افزایش نوسانات بازار اثر داشته اند.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR