دلایل توقف طرح پیش فروش سکه

با اعلام بانک مرکزی پیش فروش سکه در تمام سررسیدها متوقف شد. در مدت پیش فروش سکه، بانک مرکزی موفق به جذب تقریبی ۹۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی شد. توقف پیش فروش از سررسید یکماهه آغاز و به ترتیب به ماه های بعد سرایت کرد. البته بنابر اعلام بانک مرکزی این توقف موقتی بوده و علت آن را تحویل سکه های پیش فروش شده اعلام کرده اند و به محض تحویل مجددا روال قبل از سرگرفته خواهد شد. بنابر گفته مسئولین بانک از آغاز طرح تا به امروز ۷ میلیون سکه پیش فروش شده است. برای ضرب این مقدار سکه طلا نیاز به مصرف بیش از ۵۰ تن طلای بانک مرکزی است. پیش فروش از اواسط بهمن ماه سال گذشته شروع شد. از آنجایی که دلار روند صعودی به خود گرفت و بانک مرکزی برای جذب نقدینگی و سرمایه های سرگردان اقدام به انجام طرحی به نام پیش فروش سکه نمود. در ابتدا در دو قالب ۶ ماهه و یکساله انجام شد. در طرح اولیه به علت فقدان جذابیت مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفت. دولت برای جذاب تر کردن این طرح اقدام به راه اندازی سررسیدهای یکماهه، سه ماهه، ۹ماهه، ۱۸ و۲۴ ماهه نمود.

آمار اولیه نشان از اقبال خریداران به سررسیدهای میان مدت و بلندمدت به نسبت سررسیدهای کوتاه مدت بوده است. به طوری که از ۷ میلیون سکه فروخته شده یک سوم آن مربوط به سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه و مابقی به سررسیدهای ۹ماهه و بیشتر تعلق داشته است. اما این تمام واقعیت نیست و نمی توان تنها به ارقام اعلامی اکتفا کرد. زیرا از زمان اعلام فروش سکه در سررسید یک ماهه شاهد به اتمام رسیدن آن ظرف مدت یک هفته بودیم. و در این مدت محدود استقبال خوبی از خریداران دیده شد. این استقبال به اندازه بی نظیر بود که در حدود ۸۰۰.۰۰۰ قطعه سکه پیش فروش شد. اما در سررسید شش ماهه که از اسفند سال گذشته آغاز شد تنها در حدود ۷۰۰.۰۰۰ قطعه سکه پیش فروش شد.

هدف نهایی از این اقدام جمع آوری نقدینگی سرگردان از بازار و سروسامان دادن به اوضاع سکه و نرخ دلار بود. از مجموع ۷ میلیون قطعه سکه پیش فروش شده در حدود ۴.۷ میلیون قطعه مربوط به سررسیدهای ۹ ماهه و بیشتر فروخته شده است. اما نخستین موعد سررسید سکه های پیش فروش شده یک ماهه ۲۶ اردیبهشت ماه است. بنابر اعلام مسئولین تمام سکه ها برای این سررسید ضرب و در اختیار بانک ملی به عنوان بانک عامل قرار گرفته است. حتی ممکن است توزیع از تاریخ ذکر شده هم زودتر انجام گیرد و مهمترین پیغام این عمل بانک به خریداران و بازار این است که بانک مرکزی به تعهد خود پایبند است. بانک مرکزی به دلیل محدودیت در ضرب سکه تصمیم به توقف طرح پیش فروش نمود تا بتواند سکه های از قبل به فروش رفته را ضرب و در تاریخ مدنظر در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR