دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر

برای تعیین قیمت هر کالا و اساسا هرچیزی که مورد معامله قرار می گیرد طبیعتا عرضه و تقاضا است که قیمت آن را مشخص می کند. هر چند که عرضه و تقاضا در بعضی از کشورها یک نرخ و گاها چند نرخ را داراست. کشور ایران در سال پیش حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است که ناشی از صادرات نفت، گاز، فرآورده های پتروشیمی و سایر محصولات است. بر همین اساس در کشور ما به صورت عمده پنج نوع تقاضا وجود دارد که موجب اختلاف ارز می شود. این پنچ نوع تقاضا عبارتند از:

۱- مهمترین بخش تقاضا برای ارز مربوط می شود به خرید کالا اعم از واسطه ای، سرمایه¬ی، مصرفی و خدماتی، فرهنگی، گردشگری، بانکی ، حمل و نقل و غیره که بیش از ۷۰ درصد تقاضای ارز کشور مربوط به اینهاست. ارز این بخش از طریق بانک ها و کانال های رسمی تامین می شود. بنابراین کاملا قابل نظارت و کنترل است و پایین ترین نرخ ارز هم به همین قسمت تخصیص می یابد که هنوز هم نرخ آن زیر ۴۰.۰۰۰ ریال است. ۲- خرید ارز برای تامین وجه مربوط به کالاهای قاچاق است. یعنی عده ای ارز می خرند برای اینکه کالای قاچاق وارد کشور کنند. این گروه ارز را از طریق صرافی ها با قیمت بالاتری تهیه می کنند. که هیچ گاه قابلیت استناد نداشته زیرا آمار درستی از هیچ نهاد معتبری وجود ندارد. ۳- وقتی احساس ناامنی در بین افراد جامعه بوجود می آید عده به این فکر می افتند تا دارایی شان را از کشور خارج کنند. مثل اتفاقی که در زمان جنگ افتاد. بعضی تمام زندگی خود را تبدیل به دلار نموده و به خارج مهاجرت می نمایند. در شرایط کنونی این گونه افراد بیشتر شده و حتی از توان مالی بالاتری برخوردار هستند. پس این گروه هم احتیاج به ارز دارند و به راحتی سرمایه های خود را از کشور خارج می نمایند. ۴- گروه سفته بازان، کسانی هستند که در داخل کشور زندگی می کنند و قصد خروج سرمایه از کشور را هم ندارند و دلار را فقط به قصد انتفاع خریداری می کنند. یعنی زمانی که می بینند دلار در حال گران شدن است شروع به خرید آن می نمایند تا زمانی که به نقطه اوج رسید بفروشند و از این اوضاع نابسامان کسب درآمد نمایند. ۵- هزینه های دولت برای امور نظامی و سیاست خارجی است که در برابر آن هیچ کالا و خدماتی دریافت نمی شود. این هزینه ها به تبعیت از هزینه های دفاعی کشور صرف می شود. با این توضیح این پنج گروه همه تقاضاهای کشور را تشکیل می دهند که اگر هر پنج مورد آن را جمع ببندیم به اندازه درآمد ارزی کشور نمی شود. آنچه مشخص است دلیل افزایش قیمت ارز در کشور را باید در گروه سوم و چهارم جستجو کرد. از زمانی که ترامپ اعلام خروج از برجام را نمود برخی از سرمایه داران اقدام به خروج دارایی شان از کشور نمودند. البته تعدادشان کم ولی پولشان زیاد است. همچنین بعد از اعلام این خبر سفته بازان هم وارد بازار شده و تا حدامکان به خریدهای خود ادامه دادند.

اینجاست که دولت و بانک مرکزی باید وارد عمل شوند یا تا آنجا که این دو گروه دلار می خواهند به آنها ارز بدهند یا برای آنها محدودیت قائل شوند. در نتیجه می توان گفت این ناامنی که ترامپ ایجاد کرده است و با تعیین ضرب الاجل ۲۰ اردیبهشت برای خروج از برجام، اگر تدبیری از سوی نهاد سیاست گذار اندیشیده نشود قطعا بازی ارز و دلار ادامه خواهد داشت و نرخ ارز هم به تبع آن افزایش بیشتری خواهد داشت.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR