دلار در سال ۹۵

دلار مهم ترین ارز در کشور است و قیمت سایر ارزها هم بر اساس آن تعیین می شود. قیمت دلار به طور مستقیم بر درآمد شرکت هایی که محصولات صادراتی دارند و به صورت غیرمستقیم بر بهای تمام شده تولیدات شرکتهایی که مواد اولیه خود را از خارج از کشور تأمین می کنند، موثر است. همچنین بر درآمد ریالی دولت که از فروش ارزی نفت عاید می شود نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کند. قیمت این ارز با اهمیت درکشور از دو عامل کلی سرچشمه می گیرد؛

یکی عوامل داخلی مانند میزان ارز در اختیار بانک مرکزی و تصمیم آن برای جهت گیری نرخ ارز در مدل نرخ شناور ارزی مدیریت شده و دیگری عوامل خارجی مانند تغییر شاخص های کلان اقتصادی ایالات متحده و دیگر موارد اثرگذار بین المللی بر این ارز. قیمت دلار در سال ۹۵ به خصوص در نیمه اول سال نوسان چندانی نداشت، اما در نیمه دوم سال و به خصوص در فصل پایانی دستخوش نوسانات زیادی شد. دلار پس از تقویت شاخص جهانی آن و همچنین با توجه به تقاضای موجود در کشور و تورم موجود، مسیر صعودی خود را از آذرماه سال گذشته آغاز کرد و به قیمت های بالای ۴۱ هزار ریال رسید.

در ادامه با ورود بازارساز و افزایش تزریق دلار، التهاب های سفته بازانه فروکش کرد و البته با اصرار بر کاهش بیش از حد انتظار آن، قیمت دلار مسیر نزولی مستمری را در پیش گرفت. در نهایت در آخرین روز معاملاتی اسفندماه ۱۳۹۵، قیمت دلار به ۳۴.۲۳۰ ریال رسید تا بازدهی این ارز در سال گذشته حدود ۱۰ درصد باشد. هر چند برای بسیاری از سرمایه گذاران نرخ بازده خوبی به شمار نمی آید، اما در مقایسه با بازار مسکن و بورس اوراق بهادار که برای سرمایه گذاران خود در بهترین حالت، بازدهی در بر نداشتند، عملکرد قابل قبولی به شمار می آید.

 

www.tajmirexchange.com
 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR