دلار بر مدار کاهش

دلار همچنان بر مدار کاهش. این عنوانی است که برازنده اوضاع و احوال این ارز پرطرفدار در این چند ماه سپری شده از سال ۹۶ می باشد. تحلیل های متفاوتی از این روند حاکم بر بازار به خصوص دلار ارائه شده است. اما بهترین مطلبی که می توان عنوان نمود این است که به دلیل آنکه بازار دلار ایران به هیچ وجه وابستگی به بازارهای جهانی ندارد و تحت کنترل دولت و راس آن بانک مرکزی است به همین خاطر هر زمان بازارهای جهانی با تقویت دلار همراه بوده بازار ارز داخلی جهت عکس آن را پیموده است و هر زمان هم دلار در نقطه افول قرار داشته بازار داخلی ما روند افزایشی را به خود دیده است. به همین خاطر بازار دلار تبعیت از سیاست های مستقیم بانک مرکزی دارد. هر زمان دلار دچار التهاب قیمتی و افزایش شد بازارساز که نقش اول این بازار را دارد وارد عمل شده و با عرضه های مناسب خود از رشد بی رویه آن جلوگیری نموده است. از این بحث می توان نتیجه گرفت که قیمت دلار و کنترل نوسانات آن در اختیار بانک مرکزی است .

آنچه که در این چند ماهه به وضوح دیده شده است. و هر موقع که دلار اراده به افزایش قیمت گرفته همراه شده با عرضه بازارساز تا آنجایی که قیمت دلار را به تعادل کشانده و عطش خریداران و نوسان گیران را گرفته است. این روند در معاملات روز گذشته دلار به چشم خورد تا جایی که قیمت دلار به ۳۷.۲۰۰ریال هم رسید. این کاهش دامنه نوسانات و عدم افزایش قیمت موجب کاهش انگیزه نوسان گیران و عصبیت آنان شده است. بر خلاف بازار دلار، سکه و طلا روند متفاوتی را با انچه که عنوان شد طی می نماید. بدین معنی که این بازار تحت تاثیر بازارهای جهانی علی الخصوص بازار اونس جهانی طلا می باشد و تا حدودی از کنترل بانک مرکزی خارج است.

نوسانات و عرضه و تقاضاهایی که در بازار طلا وجود دارد بیشتر تحت تاثیر بازارهای جهانی است. این ادعا را بارها در نوساناتی که در قیمت اونس جهانی طلا اتفاق افتاده در بازار داخلی طلا هم مشاهده نموده ایم. به طور مثال قیمت اونس طلا دیروز وارد محدوده ۱.۲۹۰ دلار شد و در پی آن سکه بهار آزادی با افزایش ۲۰ هزار ریالی همراه شد و به ۱۲.۰۶۰.۰۰۰ریال رسید. در انتها می توان اینگونه نتیجه گرفت که چون دلار در کنترل بانک مرکزی است و هیچ گونه وابستگی به بازارهای جهانی ندارد از این رو به عنوان ارز مبادلاتی کشور ما محسوب می شود و سیاست گذاران می توانند به راحتی در آن دخل و تصرف داشته باشند.

 

WWW.TAJMIREXCHANGE.COM

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR