خروج تقاضا از بازار ارز

در روزهایی که تهیه ارز آزاد برای مسافران و معامله گران سخت به نظر می رسد، بخشی از تقاضاهای ارزی به سمت بازار سکه رهنمون شده است. در نتیجه چنین مهاجرتی، سکه بهار آزادی ۳۰۰.۰۰۰ ریال افزایش قیمت به خود دید و به بهای ۱۸.۱۵۰.۰۰۰ ریال رسید. از زمانی که دولت دلار را تک نرخی نمود و قانون های سخت گیرانه به جهت کنترل بازار ارز وضع نمود شاهد از رونق افتادن معاملات در بین صرافان هستیم. به طوری که با حضور در هر صرافی با این پلاکارد مواجه می شویم «هیچ گونه ارزی خرید و فروش نمی شود» به اذعان بسیاری از مسافران تخصیص ۱۰۰۰ دلار یا معادل یورویی آن به هر مسافر بسیار ناچیز و کم است. به همین دلیل این گروه از متقاضیان مجبور به تهیه ارز مازاد خود از بازار آزاد و علی الخصوص دلالان هستند. البته به دلیل مسائل امنیتی و وجود نیروهای انتظامی این عمل به سختی انجام می گیرد. مسافرانی که به دلالان و بازار آزاد به جهت خرید مابه تفاوت ارز مورد احتیاج خود مراجعه می کنند با استرس و ترس اینکه مبادا ارز خریداری شده تقلبی نباشد آنرا خریداری می کنند.

هیچ مرجعی هم برای ارزیابی اسکناس به جهت اصالت وجود ندارد. آنچه مسلم است مردم عادی در شرایط فعلی برای تهیه ارز به صورت مجاز با مشکلاتی مواجه هستند. باید دید در روزهای آینده تغییراتی در روند توزیع ارز مسافرتی صورت خواهد گدفت یا شیوه فعلی با اصلاحات جزئی پاسخگوی نیاز افراد خواهد بود. اما در خبرها داشتیم که جلسه¬ی مشترک میان رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس بانک مرکزی و همچنین معاون اول رئیس جمهوری در خصوص اصلاح ارز تخصیصی به مسافران برگزار شده که تصمیماتی هم در این خصوص گرفته شده که نتایج آن تا چند روز آینده ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود. بنابرآنچه عنوان شد به لحاظ امنیتی بودن بازار ارز آزاد عده از معامله گران به سمت بازار سکه مهاجرت نموده اند.

همین امر سبب گرانی سیصد هزار ریالی سکه و عبور آن از کانال ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ ریالی شد. اما گروهی معتقدند عوامل داخلی با توجه به بسته بودن بازارهای جهانی در این رشد دخیل بودند. گروهی انتظارات برخی معامله گران نسبت به تصمیم ترامپ در مورد تمدید تعلیق تحریم ها را در رشد قیمت موثر دانستند. عده دیگر معتقدند معامله گران بزرگی که سکه پیش خرید کرده اند ممکن است سعی داشته باشند قبل از دریافت سکه پیش فروش خود قیمتها را بالا نگه دارند. آنها سکه را در سررسید یک ماهه ۱۵.۹۰۰.۰۰۰ریال خریداری کرده اند، در صورتی که قیمت را در این کانال حفظ نمایند روی هر سکه نزدیک به ۱۲ درصد سود کسب می کنند. این سود با قیمت روز یعنی ۱۸.۱۵۰.۰۰۰ ریال به حدود ۱۵ درصد خواهد رسید.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR