خارج شدن تقاضا از بازار ارز

مهمترین نتیجه و پیامد تصمیمات جدید ارزی، خروج تقاضای اضافی از بازار ارز بود. تا قبل از این بسیاری از مردم وارد بازار می شدند تا از اختلاف قیمت بازارساز و بازار آزاد استفاده کرده و کسب سود نمایند. در آخرین روز، قبل از اجرای قوانین جدید متقاضیان مسافرتی دلار را با قیمت ۴۹.۷۰۰ ریال خریداری می کردند و همان را در بازار آزاد به قیمت ۵۷.۰۰۰ ریال و بالاتر می فروختند. جذابیت استفاده و بهره مندی از چنین سودی موجب ایجاد صف های طولانی مقابل صرافی های منتخب شده بود و انتظارات را در بین متقاضیان ارزی بالا برده بود. در واقع می توان گفت تشکیل چنین صف های طولانی و روند افزایشی افسار گسیخته دلار موجب شده بود تا تقاضای جدید وارد بازار شود و شاهد آن چه در چند هفته و ماه گذشته اتفاق افتاد، باشیم.

در واقع افرادی که تهیه دلار می کردند گروهی بودند که نیازی به دلار نداشتند و فقط به قصد انتفاع وارد بازار می شدند. آن گروهی هم که واقعا نیازمند دلار بودند مجبور به خرید در قیمت های بالاتر می شدند. اما به یکباره با تصویب قانون جدید و اعلام دلار ۴۲.۰۰۰ ریالی خرید و فروش توسط دلالان متوقف شد و تقاضای اضافی از بازار خارج شد. در اولین روز کاری هفته جدید وضعیت بازیگران غیررسمی یا همان دلالان دیگر شبیه به گذشته نبود. آنها معمولا به صورت گروهی تجمع می کردند و اقدام به خرید و فروش دلار می نمودند. اما در این روزها دیگر خبری از تجمع آنها نیست و تک تک به دنبال مشتری هستند. آنچه مشخص است آنها دیگر با یکدیگر خرید و فروش نمی کنند و فقط به دنبال افراد عادی هستند.

روز گذشته اما بازیگران رسمی یعنی صرافی ها هم از این قاعده مستثنی نبودند. زیرا آنها به صورت قانونی مجاز به خرید و فروش اسکناس های ارزی نبودند. با این وجود تمامی صرافی ها در پشت سیستم های خود بودند و آغاز به کار کرده بودند. وجه مشترک تمامی این صرافی ها وجود اعلامیه ی مبنی بر عدم خرید و فروش دلار تا اطلاع ثانوی بود. فضای ایجاد شده بسیار دور از ذهن برای صرافان بود. برخی از آنان هم هیچ قیمتی را بر روی تابلوی خود ثبت نکرده بودند. موضوعی که از عدم فروش ارز و فعالیت آنها خبر می داد. آنچه مشخص است کل بازار در سردرگمی پیش می رود و تمام اهالی بازار منتظر تصمیمات بعدی از سوی بانک مرکزی هستند.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR