تعیین نرخ ارز در برنامه مالی سال آینده دولت

عصر روز چهارشنبه هیات دولت در جلسه فوق العاده¬ی برنامه مالی خود را برای سال آینده مشخص کرد. این برنامه شامل سه رقم کلیدی نرخ ارز، قیمت نفت و افزایش حقوق کارمندان است. هیات دولت نرخ ارز را برای بودجه سال آینده کشور ۳۵.۰۰۰ ریال در نظر گرفته که با توجه به قیمت بازار آزاد شکافی ۷.۰۰۰ریالی را در خود دارد. کم شدن فاصله نرخ ارز بودجه و نرخ ارز بازار آزاد می تواند مسیر یکسان سازی ارز را هموار نماید. نرخ ۳۵.۰۰۰ ریالی از نرخ فعلی بازار آزاد یعنی ۴۲.۰۰۰ ریال، ۷.۰۰۰ ریال اختلاف دارد، این در حالی است که سال گذشته فاصله نرخ ارز دولتی با بازار ۶.۰۰۰ ریال بوده است. این بدان معنا است که دولت چاشنی احتیاط را در مورد نرخ ارز در بودجه سال آینده لحاظ کرده است. نرخ ارز در بسیاری از صنایع کشور دخیل و تاثیر گذار است. به نحوی که می تواند بسیار سرنوشت ساز برای بودجه بندی صنایع مرتبط با دلار باشد. علاوه بر این، نرخ ارز در وابستگی بودجه به نفت دخیل است.

زیرا درآمدهای ریالی نفتی متاثر از قیمت دلاری نفت و نرخ ارز در داخل است. پس آنچه مشخص است کشور ما بیشترین تاثیر را از نرخ دلار می گیرد. چه صنایعی که صادرات محور هستند و چه صنایعی که مواد اولیه خود را وارد می کنند. لذا لزوم بررسی همه جانبه از سوی مسئولین برای تعیین نرخ ارز از مواردی است که می تواند در آینده اقتصادی این گونه شرکتها موثر باشد. در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی که قبل تر ارائه کرده بود، نرخ ارز را ۳۶.۳۰۰ ریال یعنی ۱۳۰۰ ریال بیشتر از نرخ مصوب دولت محاسبه کرده بود. این اختلاف قیمت نشان از احتیاط دولت مردان در تصویب نرخ ارز را می رساند. در بودجه سال آینده قیمت نفت بر خلاف پیش بینی ها در نظر گرفته شده است. زیرا در بودجه اعلامی برای سال بعد عدد ۵۵ دلار مدنطر قرار گرفته است.

در حالی که بر اساس پیش بینی های که سازمان انرژی آمریکا برای سال ۲۰۱۸ انجام داده، قیمت نفت را در هر بشکه ۵۵ دلار اعلام نموده است. از آن جایی که قیمت نفت اوپک معمولا ۵ تا۶ دلار پایین تر فروخته می شود لذا مرکز پژوهش های مجلس قیمت ۴۹ دلار را تخمین زده است. در نتیجه به نظر قیمت نفت از سوی دولت دست بالا گرفته شده است. لازم به یادآوری است که بودجه تنظیم شده در هیات دولت هفته آینده توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه خواهد شد. شاید این اعداد و ارقام تا آن زمان دستخوش تغییرات شود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR