تعادل در دو بازار سکه و دلار

شاخص بازار ارز و سکه بهار آزادی در معاملات روز گذشته، قیمت رفت و برگشتی را تجربه کردند. دلار معاملات خود را با قیمت ۶۸.۰۰۰ ریال آغاز کرد که به نسبت روز معاملاتی قبل با کاهشی اندک مواجه شد. در ادامه معاملات روند صعودی به خود گرفت و تا انتهای روز توانست به مرز ۷۰.۰۰۰ ریال برسد. روند معاملات و حجم آن بیانگر این نکته است که متغیر افزایشی و یا کاهشی خاصی در بازار وجود ندارد و بازار بیشتر به دنبال یافتن سمت و سو برای خود می باشد. دیروز نرخ حواله درهم در محدوده ۱۸.۷۰۰ ریال باقی ماند و افزایش یا کاهش چشمگیری را تجربه نکرد. در کنار آن اوضاع در مرز کشورهای همسایه هم آرام بود و دلار در آن نقاط نوسان خاصی را از خود نشان نداد.

علاوه بر موارد ذکر شده خبری هم چند روزی در بازار ارز پیچیده مبنی بر اضافه شدن نرخی به نام نرخ متقاضی، که معامله گران توجه خاصی به آن نشان ندادند. زیرا معتقدند قیمت آن نزدیک به بازار غیررسمی است و هدف از ایجاد آن شفاف سازی خریدها در بازار آزاد است. بازار سکه هم به مانند دلار عمل کرد. در ابتدای روز با کاهش قیمت روبرو شد. اما هرچه به جلوتر رفتیم شاهد افزایش قیمت سکه بودیم. معاملات این فلز گرانبها در ابتدا با قیمت ۲۳.۵۰۰.۰۰۰ ریال شروع و در ادامه به ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال هم رسید. این رفت و برگشت قیمت در این دو کالا به منزله بازگشت تعادل نسبی در بازار است. اما در معاملات امروز با افزایش قابل ملاحظه، مجدد قیمت هر سکه به ۲۵ میلیون ریال رسید. به اعتقاد برخی قیمت های دیروز به نوعی کف قیمت را مشخص کرد و باید به انتظار سقف جدید قیمتی باشیم.

در کنار تمام این بحث ها و نظرات باید توجه داشت که سکه همچنان دارای حباب قیمتی است. ضمن اینکه در خبرها داشتیم مسئولین بانک مرکزی عنوان کرده اند در آینده مجددا حراج سکه در بانک کارگشایی آغاز خواهد شد. همچنین از طرحی برای فروش زودتر از موعد سکه های پیش فروش شده در غالب بورس کالا صحبت به میان آمده است. اجرای این طرح در آینده می تواند به شفاف سازی و همچنین از بین رفتن حباب قیمتی سکه کمکی شایان نماید. اجرای چنین طرح های مستلزم برنامه ریزی دقیق و آشنایی با انتظارات معامله گران بازار است. انتظار می رود سیاست گذار با شناخت این انتظارات گام هایی مثبت به جهت کنترل و حفظ آرامش بازار بردارد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR