تصمیمات جدید برای دلار و بررسی اوضاع بازار ارز

با نگاهی به بازار ارز کشور به خصوص از سه ماه گذشته تا به کنون متوجه خواهیم شد که انتظارات نقش مهمی در نوسانات اخیر بازار ارز و به خصوص دلار داشته است. به این معنی که انتظار افزایش قیمت دارایی (دلار) موجب افزایش تقاضای سوداگرانه برای آن می شود. این افزایش تقاضا، موجب افزایش قیمت دارایی(دلار) و شکل گیری دور جدیدی از انتظار افزایش قیمت می شود. این اتفاق دقیقا در بازار ارز کشور اتفاق افتاد. دلار از نقطه ۳۸.۰۰۰ ریال در بهمن ماه شروع به رشد نمود و عده زیادی از مردم را درگیر نمود. تقاضا از جانب مردم به قدری بالا رفت که صف های خرید در مقابل صرافی ها شکل گرفت. اقدامات بازارساز هم منتج به نتیجه نشد و همچنان تقاضا در بازار زیاد و خبری از عرضه ای که بازار را پاسخگو باشد نبود. بانک مرکزی نسخه سه ماده ای برای علاج اوضاع آن زمان پیچید؛ البته آن نسخه هم به مانند مسکنی چند هفته عمل کرد و از چند هفته بعد موج جدیدی از تقاضا وارد بازار شد. این دور جدید از افزایش تقاضا، موجب افزایش قیمت دارایی و شکل گیری دور جدید از انتظار افزایش قیمت شد. این افزایش قیمت ها روز گذشته هم تا حدی ادامه داشت. به طوری که پیش از آغاز معاملات در بازار تهران خرید و فروش ها در بازار مشهد کلید خورد. قیمت ها در این بازار با قیمت ۵۸.۰۰۰ ریال استارت خورد که بالاتر از قیمت روز گذشته بازار تهران بود.

اتفاقی نادر که دیروز در بازار دلار اتفاق افتاد. تا نزدیکی ساعت ۱۲ بعدازظهر حتی قیمت دلار در بازار تهران به ۵۸.۰۰۰ ریال هم نرسیده بود. در این شرایط اخباری مبنی بر معامله دلار در قیمتهای بالای ۶۰.۰۰۰ ریال به گوش رسید. همزمان پس از این خبر و مرزشکنی دلار، قیمت در بازار سیر صعودی به خود گرفت و در اواسط روز به مرز ۶۰.۰۰۰ ریال رسید. وضعیت قیمت گذاری در بازار دیروز متفاوت با سایر روزها بود. در حالی که در گذشته قیت دلار از کف بازار بر می خواست، دیروز بازار حالت «سیال» داشت. قیمت ها بدون هیچ پشتوانه و دلیل خاصی مرز ۶۰.۰۰۰ ریالی را پیموده بودند. از ساعت ۴ بعدازظهر بود که قیمت ها روند کاهشی به خود گرفت. به اعتقاد فعالان، پتروشیمی ها وارد بازار شدند آنها ابتدا با قیمت ۶۰.۵۰۰ ریال آغاز کردند. در ادامه توانستند قیمت را تا ۵۷.۵۰۰ ریال پایین آوردند. با این حال تا پایان روز معاملاتی، قیمت مجددا روند افزایشی به خود گرفت و تا مرز ۵۹.۰۰۰ ریال هم افزایش یافت. البته این قیمت رسمیت نداشت زیرا بازیگران بازارساز از بازار خارج شده بودند. جو دیروز در بازار بسیار متشنج و پرتلاطم بود و هر لحظه انتظار یک قیمت جدید می رفت. جریان این چند ماهه بازار به خصوص دیروز را می توان به حالت جنون تعبیر کرد. جنونی که در بین اهالی بازار پیش آمده بود و آنها حاضر به خرید دلار در هر قیمتی بودند.

بعد از پایان بازار دیروز شاهد موضع گیری های اعضای اقتصادی دولت و مجلس و بانک مرکزی بودیم. در نهایت جلسه اقتصادی دولت تشکیل شد. خروجی این جلسه که توسط معاون اول رییس جمهوری اعلام شد این بود: عرضه ارز با قیمت ۴۲.۰۰۰ریال خواهد بود. این قیمت برای تمامی گروه های کالایی در نظر گرفته شده است اما تهیه آن مشروط به ارائه اسناد و مدارک لازم برای تخصیص ارز خواهد بود. ارز همراه مسافر نیز ۵۰۰ دلار و در گیت های فرودگاهی تحویل داده می شود. هر نرخی جز این انجام گیرد به مثابه قاچاق و با عاملین برخورد خواهد شد. تصمیم دیشب یک تغییر به دنبال داشت، نرخ ارز مبادله ای پس از ۲۸ ماه از سطح سی هزار ریال خارج و به سطح چهل هزار ریال وارد شد. این تصمیم رشد ۱۱ درصدی ارز مبادله را به همراه داشت. اما همچنان از جزئیات بیشتر خبری درج نشده است. اما این تصمیم ممکن است در روزهای آتی جو بازار را منفی تر نماید و سرمایه گذاران را به هراس کاهش قیمت و ضرر و زیان ناشی از آن تبدیل نماید. این بار، دور و جهت عکس عمل می کند. سرمایه گذاران برای پیش گیری از زیان، شتاب زده و هراسناک اقدام به عرضه دارایی خود می کنند که موجب کاهش بیشتر قیمت آن می شود. همچنین متقاضیانی که خواستار تعداد بیشتری هستند از چه طریق و مبادی می توانند این کار را انجام دهند. باید به انتظار جزئیات بیشتر از طرح جدید دولت باشیم.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR