تحلیل علل افزایش قیمت یورو و دلار در بازار

در اولین روز هفته شاهد افزایش قیمت در دو ارز مهم و پرطرفدار بازار بودیم. یورو از مرز ۵۰.۰۰۰ ریال گذشت. و دلار از سطح ۴۱.۵۰۰ ریال عبور کرد. مرز شکنی هر دو ارز منجر به رکورد شکنی و ثبت رکوردهای جدید در بازار شد. در بازار یورو عمده دلیل این افزایش قیمت را تقویت یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی عنوان کردند. عده دیگری از فعالان معتقد بودند که دلیل این افزایش بیشتر از این که منوط به عوامل خارجی باشد مربوط به متغیرهای داخلی مانند کاهش عرضه و افزایش تقاضای تجاری در روزهای پایانی سال میلادی می باشد. این دو متغیر از نگاه فعالان بازار تاثیر بیشتری بر افزایش قیمت این ارز اروپایی داشت. حال و هوای یورو در ابتدای معاملات روز گذشته ابری بود. زیرا یورو در ابتدای معاملات با افزایش ۱۳۰ ریالی به نسبت روز قبل بازگشایی شد. همین امر موجب کاهش عرضه از سوی صرافی ها و معامله گران شد. کمتر کسی حاضر بود در این قیمت ارز خود را به فروش برساند.

هنگامی که دلار مرز ۴۱.۵۰۰ ریال عبور کرد، یورو هم دچار افزایش قیمت شد و محدوده ۵۰.۰۰۰ ریال را به راحتی پشت سرگذاشت. اما در بازار دیروز یک نکته مهم نهفته بود و آن این بود که با محاسبه قیمت دلار در بازار داخلی و نرخ برابری یورو به دلار در بازارهای جهانی، ارزش این ارز در بازار داخلی ۴۹.۵۰۰ ریال بیشتر نبود. این بدان معناست که قیمت رقم خورده در بازار دیروز به نوعی دارای حباب قیمتی می باشد و ورود به آن ریسک بزرگی به حساب می آید. هر زمان که قیمت دچار حباب شود باید منتظر ورود بازارساز یا عرضه آن توسط سایر عوامل باشیم تا قیمت به مقدار واقعی خود برسد. این رفتار را در دو بازار دلار و سکه بارها نظاره کرده ایم. در دلار هم مانند یورو افزایش قیمت را داشتیم. فعالان بازار دو دلیل را برای افزایش قیمت دلار متصور هستند.

اولین دلیل آنها، افزایش تقاضای ارزی شرکت ها به جهت پایان موعد تسویه معاملات خود پیش از پایان سال میلادی است. زیرا در آخرین گزارش ها تراز تجاری کشور روند منفی به خود گرفته است. بدان معنا که واردات از صادرات پیشی گرفته است. هنگامی که این عمل صورت پذیرد بدان معناست که شرکت ها برای واردات خود احتیاج به دلار دارند. دلیل دوم که فعالان بازار اعتقاد بیشتری به آن داشتند تحرکات معامله گران آتی بود. آنها خریدهای خود را به جهت تجربه که از سال گذشته داشتند افزایش دادند به این امید که در ادامه کار قیمت افزایش پیدا کند. آنچه از روند و دیدگاه معامله گران بر می آید آنها همچنان روند دلار و در پی آن یورو را صعودی می دانند و این موضوع را می توان از تحرکات فعالان بازار به خوبی دریافت.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR