تحلیلی از معاملات ارز و سکه

در معاملات روز گذشته نرخ دلار بر اساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر با افت ۱۰۰ ریالی به قیمت ۳۷.۴۹۰ ریال رسید. دلیل این افت را می توان از دو دیدگاه داخلی و خارجی مورد تحلیل و بررسی قرار داد: بازار داخلی آنچه در بازار داخلی نمود بیشتری دارد مداخله دولت و بازارساز این ارز پرطرفدار است. زیرا دولت خود علاقه چندانی به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد را ندارد و مصمم به یکسان سازی نرخ ارز در سال آینده است. همین اراده دولت برعدم افزایش نرخ دلار موجب عرضه از سوی صرافی های منتصب به بانک ها را فراهم نموده است.

همین عامل را می توان دلیلی بر کاهش تقاضای سفته بازان بازار ارز جستجو نمود و به نوعی بی میلی و بی رقبتی در این بازار را ایجاد نموده است زیرا به محض فعالیت این دسته از معامله گران دلار و بالا رفتن نرخ ارز شاهد عرضه توسط ۲ عامل بازارساز و صرافی ها هستیم. علت دیگری که در پایین ماندن این نرخ می توان نام برد و باعث عدم صعود نرخ دلار در بازار شده است روند نزولی نرخ درهم و رسیدن به کف قیمتی ۱۰.۱۶۰ ریال می باشد. بازار خارجی از عوامل موثر در بازارهای بین المللی بر نرخ دلار، همچنان ریسک های سیاسی موجود در اروپا و در راس آن تغییر سیاست های اقتصادی بانک مرکزی اروپا را می توان نام برد. آنچه مسلم است اعلام آمادگی این تغییرات اقتصادی توسط بانک مرکزی اروپا است که از سیاست انبساطی فعلی که موجب تضعیف ارزش یورو است، بکاهد و به سمت سیاست انقباظی پیش برود.

این امر باعث افزایش نرخ یورو و در مقابل کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی شده است. البته باید نیم نگاهی به آمار اشتغال، نرخ بیکاری و همچنین نرخ بهره فدرال رزرو که قرار است تا چند روز آینده اعلام شود داشت. اما در بازار سکه داخلی کشورمان آنچه در این چند روز مشهود است بی توجهی معامله گران به نرخ دلار و تغییرات اونس و بازارهای جهانی است. در پایان معاملات روز جمعه افت بهای اونس به کمترین نرخ خود یعنی ۱.۱۹۶ دلار را شاهد بودیم. در این خصوص این توجیه را می توان نمود که معامله گران این فلز گرانبها چشم به رشد تقاضای مناسبتی این روزها دوخته و این امر باعث حمایت از قیمت این فلز گرانبها شده و افزایش نرخ سکه تمام بهار ازادی را تا قیمت ۱۲.۱۰۰.۰۰۰ریال رسانده است.

آمار معاملات ۲ روز ابتدایی هفته پیش رو سکه بورس کالا نشان از ۱۹ هزار و ۳۴۶ معامله دارد. همچنین شاهد بازگشایی سررسید آبان ماه به عنوان دورترین سررسید این معاملات به عنوان نماد مبدا و تاثیرگذار در معاملات آتی بودیم که طبق معاملات رخ داده ۸۰درصد معاملات روی این سررسید صورت پذیرفته است و عاملی برای رشد قیمت سکه آتی شده است.

 

www.tajmirexchange.com
 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR