بررسی وضعیت بازار ارز بر اساس آمار

بررسی تحولات قیمتی در بازار آزاد ارز در سال جاری و مقایسه آن با سال های اخیر نشان می دهد که هر دلار آمریکا که به صورت متوسط در سال ۹۲ به میزان ۳۱۸۳۹ ریال بوده در ۱۰ ماهه ابتدای امسال به ۳۶۱۱۴ ریال افزایش یافته است. به بیان دیگر،‌ قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران طی ۳ سال گذشته ۴۲۷۵ ریال رشد داشت که این میزان در ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۵,۱ درصد بوده است.

با این وجود، دلار در بازار آزاد در ۱۰ ماهه ابتدای امسال به حداکثر ۴۱۴۵۳ ریال نیز رسیده که نسبت به ابتدای امسال ۱۰,۹ درصد رشد نشان می دهد. حداکثر قیمت هر دلار آمریکا در سال ۹۲ رقم ۳۶۸۲۷ ریال، در سال ۹۳ نیز رقم ۳۵۹۵۰ ریال و در سال گذشته ۳۷۳۶۸ ریال بود. کمترین قیمت دلار آزاد در سال جاری ۳۴۴۰۱ ریال بود که نسبت به کمترین قیمت ۱۰ ماهه ابتدای سال گذشته به میزان ۷,۴ درصد رشد نشان می دهد. پایین ترین قیمت دلار در بازار آزاد ایران در سال ۹۲ رقم ۲۸۹۵۰ ریال،‌ سال بعد از آن ۳۰۳۵۴ ریال و در سال ۹۴ هم ۳۲۰۴۰ ریال بوده است.

بانک مرکزی اعلام کرده که شکاف نرخ دلار آزاد و رسمی در فاصله سال های ۹۲ تا ۱۰ ماهه ابتدای امسال از ۴۹,۸ درصد به ۱۵.۸ درصد رسیده است. به بیان دیگر در ۳ سال گذشته فاصله بین ارز آزاد و نرخ رسمی آن به میزان ۳۴ درصد کمتر شده که در راستای زمینه سازی اجرای طرح یکسان سازی نرخ ارز و از بین بُردن رانت و فسادهای احتمالی صورت گرفته، با این حال همچنان شکاف قیمتی نرخ دلار رسمی،‌ آزاد و نرخ سامانه سنا وجود دارد.

 

www.tajmirexchange.com


 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR