بررسی نقش گروه های فعال در افزایش نرخ دلار

نیم سکه بهار آزادی با بیش از ۲۵ درصد افزایش نرخ در صدر جدول بازدهی هفتگی اولین ماه پاییز قرار گرفت. با اینکه نیم سکه در آخرین روز هفته گذشته یکصد هزار ریال از ارزش خود را از دست داد اما همچنان خود را در صدر نگه داشت. پس از نیم سکه نوبت به ربع سکه بهار آزادی بود که با ثبت رشد ۲۴ درصدی خود را در جایگاه دوم قرار دهد. به دنبال این دو فلز گرانبها دلار با ثبت رشد ۲۰ درصدی توانست جایگاه سوم را در جمع دارایی های با ارزش برای خود به ثبت رساند. البته دلار با کاهش شدیدی که در روز پنج شنبه به جای گذاشت رتبه اول خود را از دست داد.

در این روز دلار با پنج درصد کاهش قیمت روبرو شد. شاخص ارز ۸.۰۰۰ ریال از ارزش خود را از دست داد و با عقبگرد از کانال ۱۸۰.۰۰۰ ریالی بر روی قیمت ۱۷۴.۰۰۰ ریال قرار گرفت. حتی در مواقعی به زیر مرز حمایتی ۱۷۰.۰۰۰ ریال هم رسید. البته این کاهش قیمت دلار را باید به حساب اصلاح قیمتی آن دانست. در این بین عده ای از واسطه ها همچنان سعی می کردند دلار را در مرزهای بالاتر قرار دهند. علاوه بر این گروه واسطه ها، دو گروه دیگر هم در بازار وجود دارد. اولین دسته معامله گران بزرگ بازار هستند که نقش اول را در بازار ارز بازی می کنند و جابجایی قیمت ها در نقاط حساس متاثر از معاملات آنهاست.

دسته دوم، افراد و مردم عادی هستند که برای حفظ ارزش پول و ریال خود وارد بازار شده و اقدام به خرید در هر قیمتی را می نمایند. همانطور که عنوان شد دسته ای وجود دارند به نام واسطه گران که اینها با توجه به عدم فعالیت صرافان در بازار کار خرید و فروش دلار را با مردم عادی دارند. معمولا این گروه از عدم آگاهی مردم سوءاستفاده کرده و دلار را با فاصله قیمتی بالایی به مردم می فروشند.

نکته حائز اهمیت در تعیین قیمت آنجاست که معامله گران بزرگ معمولا برای تعیین قیمت دلار در روز کاری بعد اقدام به خرید در معاملات شبانه و پشت خطی می نمایند و قیمت را تا آنجایی که می خواهند بالا می برند تا زمینه ساز ورود تقاضای عادی بیشتری در صبح روز بعد شوند. نتیجه چنین عملی منجر به افزایش قیمت در روز بعد و ورود تقاضا به بازار ارز می شود. همه این عوامل دست به دست هم داده تا نرخ ارز در روز کاری بعد با افزایش مواجه و شاهد ورود تقاضای احتیاطی به بازار باشیم.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR