بررسی متغیرهای اثرگذار بر بازار ارز

کاهش تقاضا و عدم وجود نوسان دو مشخصه این روزهای بازار ارز می باشد. قیمت دلار این روزها توان چندانی برای صعود به بالای مرزهای مقاومتی از خود نشان نداده است. از مهمترین عوامل کاهش تقاضا، راه اندازی بازارثانویه و همچنین تعطیلی بازارهای همسایه می باشد. اما فعالان بازار معتقدند به دلیل کاهش حجم معاملات درهم، کاهش دامنه نوسانات و توقف روند افزایشی در بازار ارز جز عواملی هستند که موجب شد تقاضا برای ورود به بازار کاهش پیدا کند.

در مجموع می توان گفت دیگر تقاضای جدیدی به جهت خرید دلار وجود ندارد و شاید تنها تقاضای موجود مربوط به دانشجویانی است که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور عزیمت می نمایند. همان طور که عنوان شد دلار آمریکا در دو هفته گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرده و بیشتر در کانال یکصد هزار ریالی نوسان کرده است. برخی از فعالان معتقدند این روزهای کم نوسان را چند محرک می تواند برهم زند.

به نظر آنها، آسان شدن خرید و فروش دلار در بازار دوم و فعال شدن بیشتر صرافی ها و ورود بیشتر اسکناس دلار به بازار آزاد در کنار چند متغیر سیاسی می تواند دلار را ار کانال یکصد هزار ریالی خارج و به زیر این کانال بکشد. در مقابل این گروه افرادی هستند که معتقدند اگر سپرده گذارها سپرده های خود را تمدید ننمایند مطمئنا این سپرده های آزاد شده به سمت بازار ارز و سکه روانه خواهد شد و احتمال افزایش دوباره نوسان به سوی نرخ های بالاتر وجود دارد.

در کنار این عامل کاهش فروش نفت از طرف کشورمان باعث کم شدن درآمدهای ارزی خواهد شد در نتیجه می تواند انتظارات بازیگران ارزی را تحت تاثیر قرار دهد. حال با راه اندازی بازار ثانویه و کنترل نوسانات و کاهش رانت های ارزی هم اکنون بازار در آرامش به سر می برد. در شرایط حال حاضر، بازارساز بهتر است از همکاری سایر بخش ها نیز استفاده نماید. همچنین سیاست گذار باید به تعهدات خود عمل نماید و تلاش خود را به جهت تغییر انتظارات عمومی به انجام رساند تا مانع از ورود تقاضای جدید به بازار آزاد شود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR