بررسی عوامل کاهش سنگین سکه ودلار

در آخرین روز هفته دلار کاهش بی سابقه ی را از خود به ثبت رساند بطوری که در ۷۴ روز اخیر کم سابقه بود. در این روز دلار ۶.۵۰۰ ریال از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت ۱۲۳.۰۰۰ ریال متوقف شد. افت اخیر میزان بازدهی هفتگی این ارز را به منفی ۱۵.۴ درصد رساند که با نگاهی به کاهش ماه های قبل به این نتیجه می رسیم که این افت از ۱۳ مهر ماه سابقه نداشت.

با نگاهی دقیق و تحلیل گرانه به بازار متوجه این نکته خواهیم شد که اولین موج کاهشی دلار از کانال ۱۷۰.۰۰۰ شروع و در نقطه ۱۴۰.۰۰۰ ریالی متوقف شد. کمی بیش از یکماه مجددا موج کاهشی دوم نیز شروع شد و از میانه کانال ۱۴۰.۰۰۰ ریالی آغاز و تا ابتدای کانال ۱۲۰.۰۰۰ ریالی پایین رفت. حال این سئوال در بین اهالی بازار بوجود آمده که آیاد دور سومی هم در کاهش قیمت ارز وجود خواهد داشت؟

به اعتقاد افزایشی های بازار، دلار پس از دو افت اخیر مجددا به کانال صعودی باز خواهد گشت ولی اکثر آنها قادر به پیش بینی دقیق زمانی آن نیستند. استدلال آنها به تحریم های آمریکا و افت شدید درآمدهای ارزی است که وجود دو عامل یادشده این ذهنیت را بوجود آورده که در میان مدت روند صعودی ادامه دار خواهد شد.

در مقابل کاهشی ها باور دارند که اثر تحریم ها پیش خور شده است و مهم تر اینکه سرمایه گذاران بزرگ، ارز مورد نیاز خود را خریداری کرده اند، در نتیجه فشاری به منظور خرید از سوی این گروه متوجه بازار ارز نخواهد شد. با امنیتی شدن بازار ارز و دستگیری دلالان ارزی بسیاری از معامله گران معتقدند از این پس برای تشخیص روند دلار باید نیم نگاهی به بازار سکه داشت، زیرا بسیاری از معامله گران بزرگ به بازار طلای داخلی مهاجرت نموده اند و در بازار رقیب در حال معامله هستند که این خود می تواند برای پیش بینی آینده دلار موثر باشد. اما در بازار سکه هم اوضاع به همین منوال است و همپا با دلار روند کاهشی را پیمود.

بازدهی سکه در هفته گذشته به منفی ۱۷.۴ درصد رسید که در ۴۰ روز اخیر بی سابقه بود. سکه در آخرین روز هفته با ۱.۳۰۰.۰۰۰ ریال کاهش به بهای ۳۸.۲۰۰.۰۰۰ ریال رسید. به نظر می رسد با عرضه بیش از ۲ میلیون سکه پیش فروش در پاییز به ثبت نام گنندگان و کاهش قیمت دلار سمت عرضه را سنگین تر کرده است و بیشتر معامله گران و دریافت کنندگان طرح های پیش فروش در موقعیت فروش قرار دارند.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR