بررسی علل کاهش قیمت دلار

پس از آن که روز پنجشنبه قیمت دلار به مرز ۳۸.۰۰۰ ریال رسید و توانست رکورد تازه¬ی از خود به ثبت برساند شاید کمتر کسی فکر می کرد تنها یک روز بعد از این اتفاق و در روزی که آرا ریاست جمهوری اعلام شد قیمت دلار به ۳۷.۴۸۰ ریال برسد. این رقم بیشترین میزان افت دلار در سال ۹۶ بود. علت این کاهش بهای دلار را می توان در انتظارات فعالان این بازار جستجو نمود. عده ای بر این نظر بودند که با انتخاب دولت روحانی روند دلار به مانند چهار سال گذشته خواهد بود و هیچ نوسان هیجانی به دنبال نخواهد داشت و دلار همان مسیر کم نوسان و بی رمق خود را طی خواهد نمود.

همین نظرات و تفکرات بود که این گروه از بازار را به سمت فروش سوق داد. دسته دیگر فعالان منتظر شخصی به غیر از روحانی برای ریاست جمهوری بودند که اگر این اتفاق صورت می پذیرفت، شاید بازار ارز دچار نوسانات بسیار زیادی همانند سال های ۹۱ و ۹۲ می شد. این گروه ریسک را پذیرفته و با خریدهایی که انجام دادند موجبات رشد قیمت دلار تا ۳۸.۰۰۰ریال را فراهم آوردند. اینها در انتظار تعویض دولت روحانی بودند تا بلکه سیاستهای ارزی دولت عوض شده، و آنها بتوانند از این آب گل آلود نوسان گیری نمایند.

اما نتیجه انتخابات به نحو دیگری رقم خورد و آنچه که آنان پیش بینی نموده بودند روی نداد و طبیعتا این وضعیت به زیان آنها شد تا جایی که تعداد زیادی از این فعالان بازار ارز مسیر خود را تغییر داده و به بازارهای دیگر مهاجرت نمودند. اگر نگاهی هم به شاخص بازار در این چهار سال گذشته بیاندازیم متوجه این نکته خواهیم شد که دلار در یک مسیر آرام به حرکت خود ادامه داده است و همواره در محدوده ۳۷.۰۰۰ ریال قرار داشته است. با توجه به اینکه تمام نگاه ها در این ماه ها معطوف به انتخابات و نتیجه آن شده بود نباید بحث های بین المللی را فراموش کنیم زیرا موضوع مهم دیگری که اثر مستقیم خود را بر این کاهش بهای دلار گذاشت تعلیق تحریم های هسته ای ایران از سوی دولت ترامپ بود. این عامل سیاسی هم مزید بر علت افت بهای این ارز پرطرفدار شد

 

www.tajmirexchange.com

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیر ریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR