بررسی علل آرامش در بازار دلار

دلار در دو هفته گذشته همراه با افزایش قیمت بود. به طوری که در معاملات دو هفته پیش خود افزایش یک درصدی را به ثبت رسانده بود و امید معامله گران را برای عبور از سطح ۳۹.۵۰۰ ریال بالا برده بود. اما در هفته گذشته شاهد رشد ناامیدکننده ۲% درصدی از دلار بودیم و بر خلاف انتظارها تنها توانست خود ر به محدوده ۳۹.۱۸۰ ریال نزدیک نماید. در واکاوی این اتفاق مهم، به پیغامی که از سوی رئیس بانک مرکزی صادر شد می رسیم. روز چهارشنبه گذشته رئیس کل بانک مرکزی در یک پیام مهم به سرمایه گذاران توصیه کرد از ورود به بازار ارز به منظور کسب سود پرهیز کنند. او گفت: سرمایه گذاری بر روی دلار به هیچ عنوان اقتصادی نیست و سپرده های بانکی بازدهی بالاتری را به دنبال خواهد داشت.

در پی این اعلام روز چهارشنبه دلار تنها با ۵۰ ریال افزاش همراه شد و در آخرین روز هفته نه تنها افزایش قیمت نداشتیم بلکه بهای دلار با کاهش ۳۰ ریالی با قیمت ۳۹.۱۵۰ ریال به کار خود پایان داد. در تحلیل این پیام که از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد می توان گفت که سیاستگذاران ارزی موافق رشد نابهنجار دلار نیستند و اعتقاد به رشد پله ای و آرام و به دور از هیجان را دارند. آنچه که تمام فعالان ارزی به خصوص از آغاز سال ۹۶ آنرا دیده اند. هر موقع که دلار خواست توسط عده ای سودجو رشد نابجایی داشته باشد توسط بازارساز کنترل و مدیریت شد.

از سویی دیگر با توجه به پایین آمدن نرخ سود بانکی و خروج سرمایه ها از بانکها و طبعا ورود این سرمایه های سرگردان به بازارهای موازی، رئیس کل بانک مرکزی با این پیام خود قصد نگهداری سپرده ها در بانکها را داشت. با این کار جلوی التهاب کاذب بازار ارز را به نوعی گرفته و هم این که از هجوم یک باره مردم برای خالی کردن حساب های بانکی خود جلوگیری به عمل آمده است. باید دید این اتخاذ سیاست جدید از نهاد ناظر پولی تا کجا جوابگو خواهد بود و چه سرنوشتی در شش ماهه دوم سال در انتظار دلار و معامله گران آن خواهد بود.

 

www.tajmirexchange.com

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR