بررسی رفتار بازارساز ارزی در کنترل هیجانات

بازار ارز روز ابتدای هفته خود را با عرضه دلار از سوی بازارساز همراه بود. عرضه بازارساز در قیمت ۴۴.۷۹۰ ریال انجام شد. عرضه بازارساز دارای ۴ ویژگی مهم و قابل تامل بود. اول: تنها به صرافی های مجاز تضامنی دلار عرضه می شد. دوم میزان عرضه برای هر فرد یک بار و در بسته های ۵۰ هزارتایی انجام گرفت. سوم: قیمت عرضه شده نزدیک به سطوح قیمتی دلار فردایی و حدود ۴۴.۷۹۰ ریال بود. چهارمین ویژگی هم به تغییر صرافی عرضه کننده ارز مربوط بود. این شیوه عرضه از سوی بازارساز جوسازی هایی را از سوی فعالان پیرامون قیمت دلار بوجود آورد. به اعتقاد آنها قیمتی که بازارساز تعیین کرد بسیار نزدیک به قیمت بازار نقدی بود. همین موضوع موجب شد تا قیمت دلار در بازار به سرعت از مرز روانی ۴۵.۰۰۰ ریال عبور نماید. به نوعی این طرز قیمت گذاری به بازار سیگنال افزایشی داد و میزان هیجانات ارزی را در بین معامله گران بالا برد. باید به این نکته توجه کرد که بازارساز دلارهای خود را در بسته های ۵۰ هزارتایی به جای ۱۰۰هزار تایی عرضه کرده و همچنین محدود کردن عرضه به بازیگران مجاز مهمترین استدلال برای این گروه خریداران بود تا بتوانند قیمت دلار را به سرعت بالا ببرند. همین امر دست مایه¬ی شد تا تقاضاهای کاذب وارد بازار شوند و قیمت روند افزایشی خود را حفظ نماید.

آنچه قبلا هم عنوان شده بود مهمترین عامل به جهت افزایش بهای دلار ورود تقاضای جدید است. اتفاقی که دیروز در بازار ارز افتاد. البته یادآوری این نکته ضروری است، معمولا مردم عادی و به دور از اطلاعات و در جو هیجانی بازار قرار می گیرند که ایجادکننده تقاضای اضافی در بازار هستند. دومین عامل به جهت رشد بهای دلار رشد نرخ حواله درهم می باشد. دیروز قیمت درهم تا ۱۲.۳۷۰ ریال بالا رفته بود. این عدد نشان دهنده آن بود که ارزش دلار باید بالای ۴۵.۳۰۰ ریال باشد. البته این را هم باید یادآور شد که ارزش دلار در کشورهای همسایه به مرز ۴۵.۰۰۰ ریال نزدیک شده بود. این مطلب هم مزیت بر علت شد تا بهای دلار از سقف کانال قیمتی با قدرت عبور نماید. در نتیجه به نظر می رسد افزایش قیمت دلار در بازار داخلی هم از قیمت یاد شده اجتناب ناپذیر بود. حال اگر بانک مرکزی قیمت خود را پایین تر از آنچه که دیروز معامله شد انجام می¬داد مطمئنا زمینه را برای قاچاق ارز مهیا می کرد.

زیرا قیمت های پایین از سوی بانک مرکزی یک گپ قیمتی به وجود می آورد و این باعث سوءاستفاده دلالان می شد و آنها با خرید ارز در قیمت های پایین و خروج آن به کشورهای همسایه به نوعی فرصت آربیتراژ برای خود ایجاد می کردند و همین که ارز و سرمایه را از کشور خارج می کردند. در چنین شرایطی به نظر تنها با عرضه ارز به بازار نمی توان آن را به خوبی مدیریت نمود. از سوی دیگر، به گفته فعالان یکی از مسائلی که میزان تقاضا را بالا برده بحث انتظارات است. در نتیجه بازار ساز باید سعی در کنترل انتظارات و عرضه ارز و هم دامنه تغییرات قیمت را مدیریت نماید.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR