بررسی بازدهی دلار در۶ ماه نخست سال ۹۷

با افزایش ۴۰۰ ریالی دلار در روز آخر شهریور میزان بازدهی این ارز در شهریور ماه نزدیک به ۳۷ درصد و از ابتدای سال به آستانه ۱۹۷ درصد رسید. ثبت چنین بازدهی برای دلار در هیچ کدام از نیم سال های ابتدایی دهه ۹۰ سابقه نداشت است. رکوردی بی نظیر که در سایه وجود مسایل سیاسی و تحریمی و ورود بی سابقه تقاضا اتفاق افتاد. به این ترتیب، بازدهی دلار در نیمه اول سال ۹۷ با اختلاف بسیار زیادی از همین مقاطع زمانی سال های پیشین دهه ۹۰ بیشتر بوده است. اگر نگاهی هم به عملکرد سکه در شش ماه ابتدایی سال ۹۷ داشته باشیم شاهد وقوع چنین رکوردی هستیم.

سکه هم در آخرین روز شهریور ماه ۶۵۰.۰۰۰ ریال از ارزش خود را از دست داد و روی عدد۴۵.۰۵۰.۰۰۰ ریال ایستاد. اما با ثبت این کاهش، میزان بازدهی سکه در نیم سال اول ۹۷ به حدود ۱۷۸ درصد رسید. این میزان رشد در تمام این سال ها بی سابقه بوده است. دلار در شهریور ماه ۹۷ با بازدهی ۳۷درصد، توانست سکه¬ی که بازدهی ۱۶ درصدی داشت را پشت سرگذارد. در حالی که درماه¬های قبل بازدهی سکه طلا بیشتر از دلار بود. کارشناسان ۳ دلیل را برای پیشی گرفتن دلار نسبت به سکه عنوان کرده اند.

۱- در پیش بودن تحویل سکه های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی که این سبب فاصله گرفتن نوسان گیران از این فلز گرانبها شد. ۲- سکه پیش از آغاز شهریور ماه بالای ۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال حباب داشت و ارزش بازاری آن از ارزش ذاتی اش بیشتر بود. همین عامل موجب شد که معامله گران به سمت سکه نروند و در خرید احتیاط نمایند. ۳- به مانند سال های قبل رشد سکه و حرکت آن تندتر است، ولی هرچه به جلوتر رفتیم نوسانات سکه نسبت به دلار کمتر شد و در نهایت دلار از سکه سبقت گرفت. همین الگو را در شش ماه ابتدایی سال ۹۷ شاهد بودیم. سه عامل یادشده منجر به افزایش بازدهی دلار به نسبت سکه شد و این فلز گرانبها را به عقب راند.

اما برخی فعالان رشدهای رکوردی ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ را برای نیمه دوم سال متصور نیستند. سال های گذشته به خاطر تعطیلات ژانویه، تسویه دلاری شرکت های تجاری و تقاضای اربعین شاهد افزایش قیمت دلار بودیم. اما امسال شرایط به نظر کاملا متفاوت است. زیرا به لحاظ شرایط سیاسی موجود در کشور، سررسید شدن حسابهای بانکی و وجود تقاضاهای کاذب، دلار رشدهای خود را انجام داده و به نظر دیگر توان این رشدهای سنگین را نخواهد داشت. عده ی دیگر بر این باورند تا زمانی که انتظارات بازار اصلاح نشود، رویه قیمت ها افزایشی با سکون های مشخص خواهد بود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR