بررسی بازارهای جهانی در آغاز سال ۲۰۱۸

آغاز سال نو میلادی توام با افزایش شاخص های سهام، صعود اونس طلا و تداوم ضعف شاخص دلار بود. در طول این هفته سه شاخص مهم بازار سهام رکوردهای تاریخی به ثبت رساندند. اونس طلا در هفته ای که گذشت به پشتوانه پیش بینی های مثبت، افزایش تنش های سیاسی در شرق و غرب آسیا، عقب نشینی دلار و نااطمینانی از سیاست پولی آمریکایی ها نزدیک به ۱۶ دلار گرانتر شد. هر اونس فلز طلا که قبل از پایان سال در قیمت ۱.۳۰۲ دلار بسته شده بود با آغاز به کار در سال جدید پس از نوسانات و کش و قوس های فراوان سرانجام در انتهای هفته در قیمت ۱.۳۱۹ دلار به کار خود پایان داد.

عمده دلیل این افزایش نرخ مربوط به افزایش بحران ژئوپلیتیک می باشد. از طرفی بحران های خاورمیانه و ایجاد نااطمینانی سیاسی و همچنین اختلاف تکراری میان آمریکا و کره شمالی منجر شد تا اونس طلا به عنوان یک کالای امن سرمایه گذاری مورد وثوق سرمایه گذاران قرار گیرد و آنها اقدام به خرید این کالای گرانبها نمایند تا قیمت از کف ۱.۳۰۲ دلاری تا ۱.۳۲۶ دلاری تغییر وضعیت دهد. از سویی دیگر عدم حمایت از اسکناس سبزرنگ از سوی فدرال رزرو و نبود تحرکات مثبت در دلار منجر شد تا شاخص این ارز پرطرفدار روند کاهشی به خود گرفته و اکثر سرمایه ها به سمت طلا سرازیر شود. با تمام آنچه عنوان شد بازار طلا جولانگاه نوسان گیری و افزایش قیمت برای معامله گران شد و در چهارمین هفته متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد.

بازارهای جهانی در هفته گذشته شاهد افت شاخص دلار بودند. ارزش دلار به نسبت سبد ارزهای رایج دنیا در طول هفته های گذشته در کانال کاهشی قرار گرفته است. عمده دلایل این تضعیف را باید در ریسک های ژئوپلیتیک، عدم تصمیم گیری فدرال رزرو و سیاست های ترامپ دانست. فدرال رزرو هنوز در خصوص قانون کاهش مالیات ها اطمینان ندارد لذا تصمیم در خصوص نرخ تورم در هاله از ابهام قرار دارد. از طرفی مسئولین اقتصادی آمریکا شخص ترامپ را عامل اصلی تضغیف شاخص دلار می دانند. زیرا شخص رئیس جمهور آمریکا علاقه بسیار زیادی به افزایش صادرات و کاهش واردات دارد و این تنها در صورتی امکان پذیر است که شاخص دلار به نسبت سایر ارزها پایین تر قرار گیرد و نتیجه این عمل گرایش به خرید کالاهای آمریکایی خواهد شد و این یعنی افزایش صادرات و اصلی ترین خواسته دولت آمریکا. به هر صورت شاخص دلار در اولین هفته از سال ۲۰۱۸ با افت ۱۱ صدم درصدی مواجه و در رقم ۰۱/۹۲ واحد ایستاد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR