انتظارات و نقش آن در افزایش بهای سکه

تغییر انتظارات معامله گران در بازار سکه منجر به شکسته شدن دو مرز مقاومتی در سکه بهار آزادی شد. دیروز در معاملات این فلز گرانبها ابتدا قیمت به سرعت از مرز ۲۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال عبور کرد. قدرت نمایی معامله گران آنجا مشخص شد که پس از شکسته شدن این مرز، رشد بهای سکه سرعت بیشتری به خود گرفت و توانست مرز دوم قیمتی یعنی ۲۳.۱۰۰.۰۰۰ ریال را با قدرت عبور نماید. این رشد به معنای افزایش ۸۰۰.۰۰۰ ریالی قیمت سکه به نسبت آخرین روز معاملاتی بود. بیشتر فعالان و بازیگران این رشد را ناشی از انتظارات معامله گران می دانند. این استدلال از آنجا نشات می گیرد که در بازار غیررسمی ارز، دلار هیج نوسان خاصی را تجربه نکرده است. همچنین در بازارهای جهانی هم اونس طلا بدون تغییر و نوسان بر روی ۱.۳۰۲ دلار باقی مانده است.

همانطور که عنوان شد رشد سکه در روزهای اخیر منوط به تغییر انتظارات معامله گران نقدی و رشد بهای این فلز زرد رنگ در معاملات آتی دی ماه بوده است. در این میان عده ی به انتظار افزایش قیمت در اونس طلا هستند، عده ی هم این افزایش را قبول ندارند و امیدوار هستند تا بیش از این شاهد کاهش بهای اونس نباشند. اینها بیشتر به متغیرهای بازار داخلی دل بسته اند. آنها در انتظار شروع عملی تحریم ها از سوی آمریکا هستند. طبعا با آغاز تحریم ها قیمت دلار در بازار غیررسمی ارز شروع به افزایش خواهد کرد و رشد آن محرکی برای رکوردزنی سکه خواهد شد. در پی چنین انتظاراتی است که خریداران با قدرت وارد بازار شده و اقدام به خرید سکه در هر قیمتی می نمایند.

این گونه جسارت در خرید منجر به افزایش دامنه نوسانات شده است. در کنار این عامل، افزایش قیمت در بازار آتی به خصوص در سررسید دی ماه جو بازار نقدی را بیش از بیش متشنج نموده است. وجود تقاضا چه در بازار آتی و چه در بازار نقدی به منزله این است که باید منتظر جهش دلار در بازار نقدی و غیررسمی باشیم. با امنیتی شدن بازار دلار دیگر معامله گران نمی توانند در این بازار نوسان گیری نمایند از این رو آنها به بازار سکه نقل مکان کرده اند. تمام این متغیرها موجب شده تا تقاضا برای خرید سکه بالا رفته و هر روز شاهد مرز شکنی های پی در پی در این فلز گرانبها باشیم. با این حال به اعتقاد کارشناسان در شرایط فعلی ارزش ذاتی سکه حدود ۲۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال است. با قیمت های موجود شاهد وجود حباب یک تا دو میلیون ریالی هستیم. با این حال، برخی از سکه بازان انتظار دارند در بلندمدت سکه با رشد بیشتری مواجه شود

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR