افزایش قیمت ها در گرو اخبار گمراه کننده

مرز شکنی دلار در آخرین روز معاملاتی هفته ادامه دار شد. دلار که در روز چهارشنبه به کانال ۸۰.۰۰۰ ریالی بازگشته بود مجددا به روند افزایشی خود ادامه داد و به بالای کانال یاد شده بازگشت. سکه بهار آزادی هم از این قاعده مستثنی نبود و با رشد ۷۵۰.۰۰۰ ریالی روی قیمت ۲۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال ایستاد. رکوردزنی های روز آخر متاثر از سه خبر مهم بود که در بین فعالان این دو بازار دست به دست می شد. اولین خبر مربوط به اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر ممنوعیت واگذاری سکه های پیش فروش بود که بنابر گفته های این نماینده فقط ده عدد از سکه ها واگذار خواهد شد و الباقی به صورت نقدی به خریداران واگذار خواهد شد.

دومین خبر مربوط به بازار ثانویه ارز بود که به ظن فعالان ممکن است این بازار با کف و سقف مشخصی آغاز به کار کند. برخی از فعالان عنوان کردند ممکن است این قیمت در کانال ۵۰.۰۰۰ ریالی کشف قیمت شود. خبر سومی که در بازار ارز تاثیر گذاشت مبنی بر اعلام آمریکا برای خرید نفت ایران بود. بر این اساس کشورهایی که نفت ایران را خریداری کنند در لیست تحریم های آمریکا قرار خواهند گرفت. انتشار این خبر فضای ارزی کشور را تحت تاثیر قرار داد. وجود اخبار ضد و نقیض در بازار موجب شده تا اخبار منفی در بازار برجسته تر شود و در سطح وسیع تری پخش شود. به طور مثال وقتی رئیس جمهور اعلام می نماید هیچ مشکلی از لحاظ منابع ارزی و ریالی نداریم چند ساعت بعد سخنگوی دولت اعلام می کند مردم برای کمک، سکه و ارزهای خود را به بازار آورند. از سوی دیگر نماینده مجلس طرح دو فوریتی مبنی بر کاهش مقدار پیش فروش سکه به خریداران را مطرح می کند.

انتشار چنین اخباری اعتماد عمومی به سیاست گذار پولی را از میان می برد و به دنبال آن حجم نقدینگی را با شدت بیشتری به سوی بازارها روانه می کند. در واقع، اگر طرح پیش فروش سکه به درستی اجرا می شد، شاید چنین مشکلاتی را هم کنون نداشتیم. وقتی این طرح با نظم و قاعده و برنامه ریزی صورت می گرفت مطمئنا الان شاهد اخبار ضد و نقیض از سوی مسئولین نبودیم و بازار هم رنگ و بوی آرامش را به خود می دید. شاید مهمترین دستاورد آن اطمینان فعالان و معامله گران به مسئولین می شد. در شرایط کنونی به خصوص در طرح جدید بازار ثانویه همین شک و تردیدها و عدم اطمینان وجود دارد که باعث شد با اعلام راه اندازی این بازار مجددا شاهد افزایش قیمت ها در بازار ارز باشیم. بازار ارز و سکه نیازمند تدبیری عاجل توام با برنامه ریزی دقیق برای آینده می باشد تا دیگر شاهد چنین بی نظمی در بازار نباشیم.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR