افزایش شاخص دلار در پی رفع نگرانی های اقتصادی آمریکا

رشدهای دنباله دار اونس طلا به رغم ریسک های ژئوپلیتیک موجود در شبه جزیره کره به واسطه آزمایش موشک های بالستیک، عقیم ماند. روزهای گذشته در حالی که همگان به انتظار افزایش قیمت اونس طلا به واسطه آنچه بیان شد بودند اما به ناگاه این فلز زرد رنگ مسیری متفاوت را پیمود. روز چهارشنبه اونس که در قیمت های ۱.۲۹۰ دلار در حال نوسان بود با پایان این روز معاملاتی در قیمت ۱.۲۸۴ دلار آرام گرفت. این کاهش بها در روز بعد هم ادامه دار شد و در نهایت اونس با قیمت ۱.۲۷۵ دلار به کار خود پایان داد. اما با توجه به ریسک های سیاسی چه اتفاقی روی داد تا اونس این روند نزولی را به خود گیرد؟ سوالی است که ذهن اکثر سرمایه گذاران را به خود مشغول کرده است. در گزارش قبلی به عوامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی اشاره شد. عواملی که باعث مقاومت دلار و رشد این ارز آمریکایی در برابر طلا شد، حمایت ضمنی لایحه مالیات و اشتغال ترامپ در کنگره، جلسه رضایت بخش «جروم پاول» در مقابل سنا که ایشان شخص معرفی شده برای ریاست جدید فدرال رزرو هستند. همچنین رکورد شاخص مصرف کنندگان آمریکا که بعد از ۱۷ سال شکسته شد توانست شاخص دلار را در برابر اونس طلا تقویت نماید و به نوعی جلوی رشد این فلز گرانبها را بگیرد.

علاوه بر این سه عنصر تقویت کننده برای شاخص دلار سه حامی دیگر هم باید به آن اضافه کرد. رشد ۳.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی که از سال ۲۰۱۴ بی سابقه بود. دومین عامل که به کمک شاخص دلار آمد رشد شاخص مصارف شخصی بود. که این دو گزارش نگرانی ها از رشد اقتصادی آمریکا و نارسایی تورم در حالی که نرخ بهره در حال افزایش است را کاهش داد. اما سومین گزارش مربوط به کم شدن متقاضیان دریافت بیمه بیکاری است. که این پایین آمدن متقاضیان عاملی به جهت رشد شاخص دلار است. با توجه به تمام معیارهای گفته شده در خصوص شاخص دلار، اعتقاد کارشناسان بر این است که دلار آنچنان که باید نتوانست رشد کند. رشد اندک شاخص دلار، همراه با افت بسیار در اونس طلا شد که این فعل و انفعالات تعجب فعالان بازارهای جهانی را برانگیخت. زیرا شاخص دلار رشد قابل توجهی را تجربه نکرد و این رشد تا آن جایی نبود که سبب این افت طلا شود. دلایلی که سبب نشد تا دلار افزایش قیمتی قابل ملاحظه را تجربه کند باید در سه مولفه جستجو کرد.

اول اینکه معامله گران دلاری به انتظار جواب قطعی کنگره در قبال طرح مالیات و اشتغال ترامپ هستند. دوم افزایش قدرت ارزهای اروپایی به خصوص یورو به نسبت دلار است. سوم رشدهای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین هستند. این توجه به کالاهای دیجیتالی منجر به عدم رشد دلار و طلا شده است. پس بر اساس این نتیجه گیری بازار نوظهور ارزهای دیجیتالی موجب کم توجهی سرمایه گذاران به دو کالای اساسی به مانند دلار و طلا شده است. همین بی توجهی منجر به این شد تا شاخص دلار آنقدر که مورد انتظار بود افزایش پیدا نکند. بنابراین افت بیش از اندازه اونس هم توجیهی جز افزایش در معاملات ارزهای دیجیتالی را ندارد. پس می توان ظهور این بازار جدید را عاملی به جهت افت بیش از حد تصور در اونس طلا شد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR