افزایش تقاضای طلا در بازارهای جهانی

بانک های مرکزی جهان در حال جایگزین کردن طلا به جای دارایی دلار خود هستند. چرا که سیاست های خصمانه دولت آمریکا و بی ثباتی ژئوپلیتیکی این کشور در حال تضعیف جایگاه دلار است. شورای جهانی طلا در جدیدترین گزارس ارسالی خود تقاضای طلا در میان بانک های مرکزی کشورها را در سال میلادی جدید به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته عنوان کرده است. در این بین کشورهای روسیه و ترکیه جز بزرگ ترین خریداران طلا در جهان بوده اند.

بانک های مرکزی جهان در نیمه نحست سال ۲۰۱۸ در مجموع ۱۹۳.۳ تن طلا خریداری کرده اند که به نسبت ۱۷۸.۶ تن مدت مشابه سال گذشته رشدی بالغ بر ۸ درصد را نشان می دهد. این حجم خرید توسط بانک های مرکزی از سال ۲۰۱۵ بی سابقه بوده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند این رویه خرید نشان از تمایل بانک های مرکزی به جایگزینی طلا به جای دلار هستند.

آمریکا مدت هاست که از طریق دلار برای اعمال فشار به رقبای خود استفاده می کند. این مساله موجب عصبانیت جامعه اروپا و دیگر کشورها شده است. درصدر این کشورها روسیه قرار دارد که حجم خریدهای طلای خود را افزایش داده تا در مقابل تحریم های آمریکا مصون بماند. البته شاهد استراتژی های مشابه در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی هستیم. به طور نمونه چین، ترکیه، ونزوئلا، ایران و قطر در تلاش هستند تا اقتصاد و مبادلات تجاری خود را دلار زدایی نموده و تجارت خود، با سایر کشورها را بر اساس ارزی دیگر انجام دهند. علاوه بر اتخاذ این سیاست همه کشورهای نامبرده شده به طور مستمر در حال افزایش دادن ذخایر طلای خود هستند.

ضمن اینکه طلا به عنوان یک پشتوانه برای کشورها محسوب می شود در عین حال این فلز گرانبها مبتنی بر بدهی کشورها نیست و هیچ خطری آن را تهدید نمی کند. بر اساس آخریت تحقیقات اخیرا طبیعت بازار طلای جهانی تغییر کرده است. چرا که کشورهای در حال توسعه روز به روز به خرید طلای خود اضافه می کنند و این به آن معناست که طلا در حال رشد در سایه الگوی کشورهای در حال توسعه است.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR