افت ارز و سکه در سایه احتیاط بازار

دلار و سکه در ادامه روند نزولی خود در دومین روز هفته مجددا بر مدار کاهشی قرار گرفتند. ولی با مقاومت معامله گران در ساعات پایانی معاملات به قیمت های پیشین بازگشت.در این روز دلار از مرز ۶۱.۰۰۰ ریال پایین تر رفت و سکه تمام بهار تا ۱۹.۱۵۰.۰۰۰ ریال عقب نشینی کرد. با این حال این پایان کار و سرنوشت این دو کالای با ارزش نبود. زیرا از اواسط روز با اقبال خریداران مواجه شد. به طوری که سکه مجددا تا ۱۹.۵۲۰.۰۰۰ ریال افزایش یافت و دلار هم به قیمت ۶۱.۵۰۰ ریال رسید. معامله گران بازار غیررسمی ارز تمایل چندانی به خرید نداشتند و فروشنده های بازار به دلیل کاهش حجم معاملات و ایجاد شرایط احتیاطی در بازار دست بالا را به دست آورده بودند.

اما بروز چنین احتیاطی در بازار و در بین متقاضیان تحت تاثیر ۳ نوع ملاحظه شد. ملاحظه اول بیشتر مربوط به مسائل انتظامی دسته دوم جنبه سیاسی و دسته سوم از نوع فنی بوده است. وجود این سه دسته عوامل احتیاطی حجم معاملات بازار را تحت شعاع خود قرار داده است و همچنان در سطح بسیار پایین و غیرقابل اعتنا قرار داد. در واقع اولین ملاحظه وجود نیروهای انتظامی است که با هرگونه خریدهای خارج از عرف برخورد می کنند و اجازه معاملات خارج از بانکها و صرافی های معتبر را نمی دهند. از طرف دیگر نبود نیروی بازیگران افزایشی در بازار و عدم تحرک آنان موجب شده تا قیمت دیگر توان افزایشی را نداشته باشد. به همین خاطر انگیزه را در بین معامله گران برای گرفتن موقعیت خرید گرفته است. به بیان بهتر نبود روند افزایشی در روزهای اخیر موجب شده تا فعالان با احتیاط بیشتری در بازار رفتار کنند. این موضوع را می توان در دسته فنی بازار قرار داد.

اما عامل سوم مربوط به مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی است. معامله گران منتظر اعلام نتایج مذاکرات هستند که در صورت مثبت بودن باید منتظر افت بیشتر در قیمت ها باشیم. البته سخنان وزیر امور خارجه امریکا و تهدیدات آن، به روند افزایشی قیمت سکه شتاب داد و تا ۲۰ میلیون ریال به ازای هر سکه رشد قیمت رخ داد. معامله گران از هراس پایین تر آمدن قیمتها، در خرید و فروش های ارزی شرکت نمی کنند. آنها بازار سال ۹۲ را در خاطر دارند زیرا با توافق هسته¬ی در آن سال افت ده هزار ریالی بهای ارز را شاهد بودند. همین ترس و هراس در آستانه مذاکرات ایران و اروپا منجر شده تا دیگر کسی وارد خرید و فروش نشود. یادآوری این نکته هم مهم است که قیمت دلار در بازار تقریبا به ارزش واقعی آن نزدیک است و همین موضوع موجب می شود تقاضای چندانی وارد بازار نشود. به نظر افت دلار به زیر ۶۰.۰۰۰ ریال نقطه جذابی برای ورود معامله گران به این بازار باشد. آن گاه است که معامله گران با خیال آسوده وارد خواهند شد و شاید حجم و سطح معاملات مجددا روند افزایشی به خود گیرد.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR