اعلام رسمی حمایت ایران از فریز نفتی

میزان/ وزیر نفت با بیان این که ما همواره از اقدام‌هایی که در تاریخ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تثبیت بازار نفت اتخاذ شده است حمایت کرده‌ایم و در هر زمان دیگری که نیاز باشد چنین خواهیم کرد، افزود: ما به همکاری همه صادرکنندگان غیرعضو اوپک برای مشارکت در تلاش های اوپک برای تثبیت بازار خوش آمد می گوییم.

بیژن زنگنه، در مرکز همایش‌های بین المللی الجزیره سالن عبدالطلیف رهال در نخستین نشست تخصصی مجمع بین المللی انرژی (IEF)، گفت: هم اکنون تداوم قیمت‌های پایین نفت مهمترین موضوعی است که بازار با آن روبرو شده و قیمت‌های پایین تاکنون آثار منفی را به بار آورده است و در آینده نیز به بار خواهد آورد.

وی اظهار کرد: آثار منفی در میان مدت و بلندمدت، بر سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت تولید مشخص می شود و به منافع هر دو گروه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آسیب می رساند.

وزیر نفت با بیان این که قیمتی عادلانه که بتواند سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت تولید را شتاب بخشد، ضروری است، تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید می تواند وابستگی مصرف کنندگان را به یک یا دو تولید کننده کاهش دهد.

به گفته وی، این موضوع درباره افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی نیز صادق است.

غیر سیاسی کردن بازار نفت

زنگنه در ادامه این سخنرانی اظهار کرد: موضوع مهم دیگری که در این باره مطرح است موضوع غیر سیاسی کردن بازار نفت و کنار گذاشتن استفاده از نفت به‌عنوان یک اسلحه، به هر منظور و تحت هر عنوان است.

وی با بیان این که ما باید به این نکته اذعان کنیم که نفت یک اسلحه نیست و نباید از آن برای آسیب رساندن به رقبا و تحقق اهداف سیاسی استفاده کرد، یادآور شد: متاسفم که بگویم برخی، قیمت‌های نفت را تا سطحی پایین آورده اند که به منافع دیگر تولیدکنندگان آسیب رسانده است.

وزیر نفت افزود: آنان از نفت به عنوان یک سلاح استفاده کرده‌اند تا برای دیگر تولیدکنندگان ناآرامی های اجتماعی و سیاسی و مشقت اقتصادی ایجاد کنند.

ضرورت همکاری جهانیان برای محیط زیست پاک

زنگنه، چالش دیگر بازار نفت را سیاست‌ها و اقدام‌های تبعیض آمیزی دانست که از سوی برخی بلوک‌های مصرف کننده برای دادن یارانه به مصرف زغال سنگ با وجود سهمیه CO٢ آن و همچنین مالیات بستن بر نفت یا حتی گاز ایجادشده است و افزود: هرچند که این ٢ با محیط زیست سازگارتر هستند، اما آنها در تخصیص صحیح منابع به سمت محیط زیست پاک تر، اخلال ایجاد کرده‌اند.

وزیر نفت ادامه داد: ما از مجمع بین المللی انرژی و دبیرکل محترم جدید آن می خواهیم که به سطحی فراتر از مشارکت در آمار و تبادل اطلاعات حرکت کنند و به اقدام دست زده و گفتگوها را به سطح مسائل سیاستی و هر کاری میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای امنیت عرضه و تقاضا و محیط زیست پاک تر ارتقا دهد.

وی یادآور شد: در این جایگاه باید بگویم که تصویب توافق نشست تغییرات اقلیمی پاریس (COP٢١) و اجرای تعهدهای کشورهای درحال توسعه به همکاری کشورهای توسعه یافته درباره انتقال فناوری و کمک‌های آنها نیازمند است تا بتوان به اهداف جهانی محیط زیست دست یافت.

حمایت کامل ایران از تثبیت بازار نفت

وزیر نفت با بیان این که ما همواره از اقدام‌هایی که در تاریخ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تثبیت بازار نفت اتخاذ شده است حمایت کرده‌ایم و در هر زمان دیگری که نیاز باشد چنین خواهیم کرد، افزود: ما به همکاری همه صادرکنندگان غیرعضو اوپک برای مشارکت در تلاش های اوپک برای تثبیت بازار خوش آمد می گوییم.

وی در سخنان پایانی خود اظهار کرد: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، ایران تلاش کرده است ظرفیت تولید خود را بخش های نفت و گاز افزایش دهد و به این منظور مدل جدیدی از قراردادها را مهندسی کرده است.

زنگنه افزود: در این مسیر شرکت‌های بین المللی نفتی را به همکاری برای افزایش تولید متناسب با ذخایر نفت گازمان تشویق می کنم و به آنها خوشامد می گویم تا به این ترتیب آنها نیز در امنیت عرضه مشارکت کنند.

 

دسته بندی: 
منبع خبر: 
میزان
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR