اشک تمساح رویترز برای صنعت نفت ایران

اشک تمساح رویترز برای صنعت نفت ایران؛ قراردادهای جدید نفتی زخم تحریم را ترمیم می‌کند

تسنیم گزارش می‌دهد

در حالی که قراردادهای جدید نفتی ایران با انتقادات محافل علمی و کارشناسی در داخل مواجه شده و وزیر نفت نیز به نقایص این قراردادها اذعان کرده است خبرگزاری رویترز طی گزارشی سعی کرد مخالفت ها با این قراردادها را سیاسی و به ضرر صنعت نفت کشور جلوه دهد.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی که قراردادهای جدید نفتی ایران با انتقادهای جدی از سوی کارشناسان و اقتصاددان های ایرانی مواجه شده است خبرگزاری رویترز در راستای حمایت از این قراردادها که با استقبال شرکت های غربی مواجه شده سعی کرده است مخالفت ها با این قراردادها در ایران را به رقابت های سیاسی پیوند بزند.

این خبرگزاری غربی با اشاره به لغو کنفرانسی که قرار بود در ماه جاری میلادی توسط وزارت نفت ایران در لندن برای رونمایی از قراردادهای نفتی برگزار شود، مدعی شد که لغو این کنفرانس  به دلیل مخالفت های سیاسی داخلی با احیای بخش انرژی ایران بوده است.

این در حالی است که مقامات وزارت نفت ایران عدم صدور ویزا برای هیئت های شرکت کننده در این کنفرانس از سوی وزارت امور خارجه انگلیس را عامل لغو این کنفرانس عنوان کرده اند. این کنفرانس قرار بود روزهای ۲۲ تا ۲۴ فوریه در لندن برگزار شود.

یک مقام ارشد ایرانی در ماه نوامبر گفته بود، قراردادهای جدید نفتی حدود ۵۲ پروژه را پوشش خواهد داد و دارای شرایطی انعطاف پذیر خواهد بود که در آن نوسانات قیمت نفت و ریسک های سرمایه گذاری در نظر گرفته خواهد شد.

شرکت های بی پی، توتال فرانسه، انی ایتالیا، لوک اویل روسیه در بین ۱۳۵ شرکتی بودند که در ماه نوامبر در کنفرانسی در تهران شرکت کردند و با قراردادهای جدید ایران آشنا شدند.

یک مدیر نفتی خارجی که در این کنفرانس شرکت کرده بود گفت: «روشن بود که این کنفرانس تنها برای حضار داخلی بود. من فکر نمی کنم آنها حتی درباره این قراردادها به توافق رسیده باشند.»

رویترز در تلاش برای سیاسی و غیر فنی جلوه دادن مخالفت های مطرح شده علیه قراردادهای جدید نفتی به نقل از فردی با عنوان یک تاجر نفتی ایرانی نوشت: «پس از انتخابات پارلمانی، وضعیت برای شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت برای مذاکره با شرکت های خارجی سخت تر خواهد شد، زیرا فشار زیادی از جانب تندروها وجود دارد...تندروها نمی خواهند از عرضه تصمیم سازی در بخش نفت کنار گذاشته شوند. آنها می خواهند بخشی از بحث ها را در اختیار داشته باشند.»

این خبرگزاری همچنین به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: «دولت و به ویژه وزارت نفت نهایت تلاش خود را برای نهایی کردن قراردادها قبل از انتخابات به کار بسته اند... ما باید جایگاه خودمان را در بازار باز پس بگیریم و بنابراین ایران باید قراردادهایی پیشنهاد دهد که بهتر از دیگر کشورهای تولید کننده است.»

وی افزود: «مردم تلاش کرده اند و انتظارات بالایی دارند. دولت تلاش می کند زخم های ناشی از تحریم ها را ترمیم کند. ما به شدت به دلارهای نفتی نیاز داریم و از این روست که قراردادهای جدید نفتی آماده شده اند.»

«کمیته تنظیم کننده این قراردادها کار خود را به پایان برده است. قراردادها به تغییرات جزئی و موافقت نهایی نیاز دارد. اما متاسفانه جدل های سیاسی بر این موضوع سایه افکنده است.»

یک تحلیلگر سیاسی نیز در این باره گفت: «خبرها درباره جذب سرمایه گذاران خارجی برای ایرانی ها، رای دهندگان و آنهایی که در پای صندوق های رای به نفع اعتدال گرایان رای خواهند داد امیدواری ایجاد می کند.»

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده از قراردادهای چندین میلیارد دلاری روحانی در سفر به فرانسه و ایتالیا گفت: «همان داستان درباره قراردادهای نفتی در جریان است.»

مقام ایرانی ای که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد با اشاره به تجمع اخیر دانشجویان در مقابل وزارت نفت در اعتراض به قراردادهای نفتی مدعی شد: «اینها همه اعتراضاتی با انگیزه های سیاسی است. زنگنه یک سیاستمدار معتدل و یک شخص فنی است... وی عاشق کشورش است و بیش از هر کس دیگری معتقد به ملی کردن نفت در ایران است. وی همواره از منافع ایران حمایت کرده است.»

به گزارش تسنیم در حالی رسانه های غربی برای صنعت نفت ایران اشک تمساح می ریزند که حتی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ایرانی که در بین هیچ یک از دسته بندی های سیاسی قرار نمی گیرند نیز قراردادهای جدید نفتی دارای ایرادات اساسی است.

مسعود درخشان استاد نخبه و برجسته اقتصاد انرژی ایران از جمله این افراد است که با برشمردن ۱۰ ایراد اساسی برای این قراردادها گفته است: «هیچ قراردادی در طول تاریخ صنعت نفت کشور، چنین زیبا و کارا قلب شرکت ملی نفت ایران را هدف قرار نداده است.»

وزیر نفت ایران نیز به تازگی و به طور ضمنی انتقادات وارده به این قراردادها را پذیرفته و گفته است:«من نگرانی‌های موجود در مورد قراردادهای نفتی را قبول دارم اما بارها اعلام کرده‌ام که این قراردادها هنوز نهایی نشده ضمن اینکه قرارداد مصنوع دست بشر است و وحی منزل نیست. حاضریم نگرانی‌ها در مورد این قراردادها را برطرف کنیم.».

دسته بندی: 
منبع خبر: 
خبرگذاری تسنیم
نمایش در صفحه اصلی: 
۰


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR