آیا توافق عربستان و روسیه تاثیری واقعی بر بازار نفت خواهد داشت؟

با فروکش کردن جو اولیه، به نظر می‌رسد معامله‌گران نفتی زیاد تحت تاثیر توافق عربستان و روسیه برای نگهداشتن تولیدات خود در سطوح بالای ماه‌ ژانویه قرار نگرفته‌اند.

 
 
 
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، بعد از رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای ۳۱ دلار و ۵۰ سنتی در هنگام اخبار حاکی از به توافق رسیدن عربستان و روسیه، در معاملات امروز، نفت وست‌ تگزاس اینترمدییت مجددا به زیر ۳۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرد.
 
نه تنها ثابت نگهداشتن میزان تولید، بلکه کاهش آشکار تولید نیز تنها برای توجیه اثر جزئی این اعلام روی قیمت‌ها یا شرایط مرتبط به آن کمک می‌کند. چیزی که روی قیمت‌های شناور کمکی نمی‌کند، این واقعیت است که بزرگترین تولیدکننده‌های نفت دنیا، در واقع برای مدت زمان زیادی سقف تولید خود را در این سطوح نگهداشته بودند.
 
در ۴ سال گذشته، تغییرات اندکی در تولیدات نفت خام روسیه و عربستان به خصوص در مقایسه با دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت رخ داده است. در این مدت، تولید نفت ایران و لیبی سقوط کرده است و تولید نفت آمریکای شمالی به کمک تحول شیل به شدت رشد کرده است و میزان تولید عراق نیز کم و بیش رشد کرده است. رشد تولید در این کشورها، نه روسیه و عربستان، نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین زمان بهبود قیمت و اندازه آن خواهد داشت. عربستان سعودی ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر دارد، اما روسیه به دلیل کاهش نرخ تولید در میادین نفتی سیبری، برای حفظ تولید در چنین سطوح بالایی با چالش روبرو خواهد بود.
با مروری بر راه‌حل پایان دادن به قیمت‌های پایین نفت در اواخر دهه ۹۰ میلادی، این موضوع مشخص می‌شود که اگر تاریخ تکرار شود، پیشرفت برای متعادل ساختن بازار از سوی طرف عرضه امری است که نیاز به همکاری طولانی‌مدت میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپکی دارد.
 
خاویر بلاس، رئیس بخش انرژی بلومبرگ در این خصوص اعلام کرد: «کشورهای بزرگی در این قرارداد وجود ندارند؛ به وضوح ایران یکی از این کشورهاست. کشور دیگری که در این کارتل جدید وجود ندارد، اگر آن را کشور بنامیم، داکوتای شمالی، تگزاس و اوکلاهاما خواهد بود. ما نیاز داریم تا آمریکایی‌ها نیز به این توافق بپیوندند. اگر آنها نباشند، این توافق تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.»
دسته بندی: 
منبع خبر: 
اقتصاد نیوز چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
نمایش در صفحه اصلی: 
۰


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR