آثار و عواقب تشکیل بازار ثانویه ارز

تایید خبر تشکیل بازار ثانویه توسط رئیس جمهور موجب شد تا بازار ارز و سکه کاهشی شود. سکه با بیش از ۴۰۰.۰۰۰ ریال کاهش به قیمت ۲۹.۵۰۰.۰۰۰ ریال رسید و دلار هم در پی اعلام این خبر دو کانال عقب نشینی کرد و به حوالی ۸۰.۰۰۰ ریال رسید. روند معاملات نشانگر این موضوع بود که انتظارات در میان فعالان تغییر کرده است. زیرا در پی انتشار خبر ذکر شده بهای دلار و سکه عقب نشینی کرد و رفتار معامله گران آن حداقل به صورت موقت تغییر کرد. تشکیل بازار ثانویه به نظر جدی می رسد زیرا نمایندگان مجلس هم ساز و کار معاملات در این بازار را تهیه کرده و به نظر می رسد تا هفته آینده شاهد راه اندازی معاملات ارز در این بستر جدید باشیم.

به اعتقاد فعالان افت قیمت ها حاصل انتشار این خبر بود. منتهی آن را منوط به آن دانسته اند که هیچ گونه کف و سقف قیمتی برای آن درنظر گرفته نشود. اگر راه اندازی این بازار توام با قیمت حداقل و حداکثری باشد مجددا شاهد افزایش قیمت و اقبال خریداران خواهیم شد. اما عده دیگر از فعالان، حرکت دوباره بورس را عاملی برای تغییر انتظارات ارزی دانستند. دسته دیگر این کاهش را به نوعی اصلاح قیمت عنوان کردند و معتقدند به محض برخورد به ۸۰.۰۰۰ ریال مجددا خریداران وارد شده و اقدام به تکمیل و جاگذاری فروش های خود خواهند کرد. از سویی تحلیل دیگری هم وجود دارد و این که تا زمانی که شرایط جدید فعالیت در بازار ثانویه مشخص نشود و اطلاعات کامل شفاف سازی نشود، معامله گران به آن واکنش چندانی نشان نخواهند داد.

در این میان بیشترین عامل این سقوط ها و افزایش ها عدم شفافیت و وجود اخبار متناقض در بازار است. هر زمان خبری به جهت کاهش قیمت ها در بازار انتشار می یابد بلافاصله عکس آن منتشر می شود که منجر به افزایش قیمت می شود. این نتیجه جز سردرگمی معامله گران و فعالان را نخواهد داشت. وجود چنین جوی مطمئنا اعتماد به سیاست گذاران را کاهش می دهد و دیگر فعالان بازار به این اخبار بی توجه خواهند شد. نتیجه آن داشتن بازاری ملتهب و پر تنش که نه به نفع اقتصاد کشور و نه به نفع فعالان آن خواهد بود.

دسته بندی: 
منبع خبر: 
صرافی تاجمیرریاحی
تصویر خبر: 
نمایش در صفحه اصلی: 
نمایش در صفحه اصلی


شماره ثبت: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز بانک مرکزی: ۳۴۱۸۶
شماره مجوز کانون صرافان:۳۴۱۸۶


 
 

خط ویژه: ۷۴۳۳۵

 

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۸۸۸۸۸۷ (۱۰ خط) و ۰۲۱۲۶۴۱۲۱۲۵

 

تلفن همراه: ۰۹۱۲۸۹۹۷۴۰۰ ( مسئول حوالجات )

 

پست الکترونیکی: info@tajmirexchange.com

عضویت در کانال تلگرام با کد QR